Når du er syk
Oppfølgingsplan
Er et verktøy i dialogen mellom deg og arbeidsgiveren din når du er sykmeldt.
Det finnes også informasjon om oppfølgingsplan til arbeidsgivere.
Hva er en oppfølgingsplan?
En oppfølgingsplan er et verktøy som du og arbeidsgiveren din bruker under sykefravær for å vurdere arbeidsoppgaver og muligheter for å utføre dem. Planen skal hjelpe til med å finne løsninger slik at du kan komme tilbake til arbeid etter sykdom, ulykke eller slitasje. Den skal inneholde en beskrivelse av hvordan arbeidsgiveren legger til rette, eventuelt behov for ekstern bistand, og en plan for videre tiltak.
Arbeidsgiveren din har plikt til å legge arbeidet til rette for deg så langt det er mulig. Du har plikt til å samarbeide om å finne løsninger som gjør at sykefraværet ikke varer lenger enn nødvendig.
Målet med en oppfølgingsplan er
- å planlegge tilrettelegging og tiltak på en tydelig måte
- å øke sjansen for raskere tilbakekomst til arbeid
- å sikre bedre oppfølging fra Nav
Det er lovpålagt å lage oppfølgingsplan for alle sykmeldte. Dere kan få unntak hvis det er åpenbart unødvendig, for eksempel hvis du forventes å komme tilbake til jobb uten behov for tilrettelegging, eller ved alvorlig sykdom der du ikke kan komme tilbake til arbeid. Arbeidsgiveren din må avklare dette med deg.
Oppfølgingsplanen skal deles uoppfordret med den som har sykmeldt deg, senest innen 4 uker. Nav skal få oppfølgingsplanen på forespørsel, for eksempel i forbindelse med aktivitetsplikten etter 8 ukers sykefravær og før dialogmøter. Send også oppfølgingsplanen hvis det er behov for bistand fra Nav.
Hvordan bruke den digitale oppfølgingsplanen?
Planen kan brukes når
- du har sendt inn digital sykmelding.
- arbeidsgiveren din har oppgitt nærmeste leder til Nav.
Planen kan brukes i inntil fire måneder etter at sykefraværet er avsluttet.
Noen arbeidsgivere velger å ikke bruke Navs digitale oppfølgingsplan. I stedet kan de ha andre verktøy som passer bedre for bedriftens behov. Hvis du er sykmeldt, bør du kontakte lederen din for å få informasjon om hvilke verktøy som brukes på arbeidsplassen din.
Tilgang til planen
Når du har logget inn på Ditt sykefravær, finner du oppfølgingsplanen og kan begynne å fylle ut hvilke arbeidsoppgaver du har. Både du og lederen din skriver inn forslag og blir til slutt enige om en plan.
Endring av en godkjent plan
For å endre en allerede godkjent plan, bruker dere knappen «Gjør endringer». Deretter må den andre parten godkjenne planen på nytt. Så lenge sykefraværet løper, kan dere ta utgangspunkt i en utgått plan hvis dere trenger å lage en ny. Da trenger dere ikke å fylle ut arbeidsoppgavene på nytt.
Oppdatert 23.05.2025