Kartlegging av psykososialt arbeidsmiljøarbeid
Hvordan forstår, prioriterer og arbeider norske virksomheter med psykososialt arbeidsmiljø?
SINTEF har gjennomført en kartlegging av innsatsen for psykososialt arbeidsmiljø blant norske virksomheter, på oppdrag fra NAV og STAMI.
Kartleggingen svarer på tre hovedproblemstillinger:
- Hvordan er kunnskapen om psykososialt arbeidsmiljøarbeid blant norske virksomheter?
- Står psykososialt arbeidsmiljøarbeid på dagsorden, og hvor høyt prioriteres det blant norske virksomheter?
- Hvordan arbeider norske virksomheter med det psykososiale arbeidsmiljøet?
Datamaterialet er samlet inn i perioden januar til juni 2022. Det består av 56 intervjuer med ledere, tillitsvalgte og verneombud i 30 virksomheter innenfor ulike bransjer, og en spørreundersøkelse besvart av 1153 norske virksomheter.
Kartleggingen viser at psykososialt arbeidsmiljø oppleves som et bredt og delvis komplisert begrep blant norske virksomheter. Store virksomheter bruker begrepet i større grad enn små. Flertallet oppfatter det som noe i retning av "hvordan ikke-fysiske forhold" er på jobb. Trivsel, trygghet, god kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner, og fravær av mobbing, trakassering og seksuell trakassering, er gjengangere i hva virksomhetene legger i begrepet psykososialt arbeidsmiljø. For noen omfatter det også enkeltindividets psykiske helse.
Virksomhetene kartlegger det psykososiale arbeidsmiljøet ved bruk av mange ulike metoder og kilder. De vanligste er henvendelser til leder, tillitsvalgt eller verneombud, samt arbeidsmiljøundersøkelser. Mange virksomheter oppgir at psykososialt arbeidsmiljø står på dagsorden, men under halvparten mener at arbeidet er godt planlagt og systematisert.
Nær halvparten av alle virksomhetene rapporterer at de har psykososialt arbeidsmiljø som en del av det systematiske HMS-arbeidet. De fleste er enig i at samarbeidet mellom ledelsen og tillitsvalgte/verneombud er av stor betydning for arbeidet. En del virksomheter ser ut til å ha en reaktiv tilnærming til psykososialt arbeidsmiljø, og fokuserer i mindre grad på forebygging.
Trivselstiltak og tiltak for å styrke det sosiale fellesskapet dominerer fortsatt når virksomhetene beskriver hva de konkret gjør. Ifølge rapporten trenger virksomhetene økt kunnskap om de konkrete innholdselementene i psykososialt arbeidsmiljø og sammenhengen med organisatoriske arbeidsmiljøfaktorer.