Hvis du svarer ja, bruker vi informasjonskapsler og lignende teknologi til statistikk, analyse, spørreundersøkelser og brukertester. Målet er å forstå hvordan du og andre bruker nav.no, slik at vi kan forbedre nettsidene og tjenestene våre.
Du kan når som helst endre samtykket ditt via lenken i bunnmenyen.
Hjelp med midlertidig botilbud fra Nav – underveisrapport
Første delrapport fra forskningsprosjektet «Hjelp med midlertidig botilbud – hva fremmer god praksis i Nav-kontorene?», som gjennomføres i perioden 2024-2026.
Delrapporten gir et bilde av utviklingen i behovet for hjelp med midlertidig botilbud og utfordringsbildet lokalt, basert på en spørreundersøkelse til et utvalg Nav-kontor over hele landet. Rapporten gir også kunnskap om organisering og praksis på det boligsosiale området i Nav, og utgjør et bakteppe for det videre arbeidet i forskningsprosjektet.
Ifølge delrapporten erfarer de fleste Nav-kontorene at behovet for hjelp med midlertidig botilbud har økt. Dette er også i tråd med KOSTRA-dataene fra SSB. Generelt skisseres et bilde hvor flere skyves ut i randsonen av boligmarkedet som følge av økt press, høye priser og økte levekostnader. I flere kommuner er presset i utleiemarkedet betydelig, og bosetting av et høyt antall flyktninger har forsterket utfordringene. Situasjonen er særlig krevende i storbyene og andre pressområder. Økt press i det private utleiemarkedet ser ut til å forsterke marginalisering i boligmarkedet og tendenser til at enkelte grupper velges bort som leietakere. Situasjonen for de mest vanskeligstilte og grupper med kjent risiko for bostedsløshet blir dermed forverret.
Noen hovedfunn:
Personer med rusproblemer, eller både psykiske lidelser og rusproblemer, er blant gruppene som ifølge Nav-kontorene ofte ber om hjelp til å finne midlertidig bolig.
Dyrtid og økte bokostnader fører til at flere sliter økonomisk, og det er også nye grupper som nå har behov for hjelp.
Det midlertidige botilbudet er begrenset. Seks av ti Nav-kontor oppgir at de har tilgang til egne kommunale botilbud for midlertidig bruk. Drøyt tre av ti Nav-kontor oppgir å ha kvalitetsavtaler med private eller ideelle aktører som tilbyr midlertidig botilbud.
Nær halvparten oppgir at det hender Nav-kontoret ikke klarer å finne et midlertidig botilbud til personer som har fått vedtak om dette. Flere etterlyser økt antall kommunale boliger og botilbud til brukerne med de mest alvorlige helseproblemene.
Mange Nav-kontorer har erfaring med et midlertidig botilbud som ikke er kvalitetsmessig forsvarlig.
Undersøkelsen synliggjør kompleksiteten i det boligsosiale arbeidet. Det å lykkes med å tilrettelegge for at vanskeligstilte får en egnet og trygg bosituasjon, krever boligsosial kompetanse og samarbeid mellom flere aktører.
Tilgang til flere kommunale utleieboliger fremheves som nødvendig for å sikre en fast bolig til brukere som nå strever i et presset utleiemarked. Et differensiert og egnet bo- og tjenestetilbud til personer med rus- og psykiske helseproblemer er viktig for å forebygge bostedsløshet og bidra til at flere kan opprettholde en stabil bosituasjon.
Fakta
Prosjektet gjennomføres i perioden 2024–2026.
Spørreundersøkelsen er sendt ut til 129 Nav-kontor, mens 84 kontor svarte.
Spørreundersøkelsen utgjør en del av et større, pågående forskningsprosjekt Fafo gjennomfører i samarbeid med Oslomet NOVA.