Nav er etter SSB, Norges største produsent av offisiell og offentlig statistikk. Nav tilbyr aggregert statistikk, individdata til forskere og publiserer i tillegg aggregert statistikk på de fleste ytelsene i folketrygden og arbeidsmarkedet. For informasjon om hvilke data Nav tilbyr og hvordan bestille data, se siden bestilling av data i sidemenyen. Vi publiserer aggregert statistikk om arbeidsmarkedet og for de fleste ytelsene som Nav forvalter på nav.no.
Nav tilbyr anonymiserte data på individnivå og data om grupper og virksomheter i samfunnet. Det er ikke mulig å søke om identifiserbare individdata.
Statistikk fra Nav er enten betegnet som offisiell statistikk eller offentlig statistikk. Offisiell statistikk er de deler av den offisielle statistikken under Nasjonalt program for offisiell statistikk 2021-2023 som Nav er ansvarlig for, mens offentlig statistikk er all annen statistikk som publiseres fra Nav. I tillegg har Nav intern statistikk for styring og analyse av etaten.
Statistikk fra Nav som under det nasjonale programmet er identifisert som offisiell statistikk er følgende:
- Registrerte arbeidsledige/Helt ledige
- Bruttoledighet sesongjusterte tall
- Deltakere på arbeidsmarkedstiltak
- Registrerte arbeidssøkere
- Sykefravær legemeldt
- Dagpenger
- Personer med nedsatt arbeidsevne
- Mottakere av arbeidsavklaringspenger
- Mottakere av uføretrygd
- Mottakere av grunn- og hjelpestønad
- Mottakere av barnetrygd
- Kontantstøtte, foreldrepenger og engangsstønad
- Stønad til enslig mor eller far
- Barnebidrag
- Mottakere av alderspensjon
- Mottakere av andre pensjoner
- Utbetalte beløp til trygd, stønader og pensjon
Statistikk publisert på Nav.no
All statistikk fra Nav, både offisiell og offentlig statistikk, publiseres på nav.no. Statistikken publiseres først her, i henhold til publiseringskalenderen. Ingen utover de som er ansvarlig for statistikkproduksjonen får tilgang til statistikken før den legges ut på nav.no. Fra hovedsiden til statistikk fra Nav er de ulike statistikkene tematisk inndelt.
Hvor finner man tilleggsinformasjon om statistikken som publiseres?
I alle statistikker publisert av Nav skal det tydelig angis «Informasjon om statistikken». Her skal kilde til dataene opplyses, viktige begreper og tellepunkter skal forklares, og eventuelle revisjoner av statistikken skal dokumenteres. «Om statistikken» vises på nav.no som egne sider under “Relatert innhold” eller som del av selve statistikken.
Hvordan vet man om statistikken har endret seg over tid?
Nav gjør fra tid til annen revisjoner eller endringer i statistikken, enten fordi kildesystemene endrer seg eller fordi det oppdages feil i tidligere publisert statistikk. Slik revisjoner eller endringer vil alltid dokumenteres i «Om statistikken» for den aktuelle statistikken under; kapittel 5. Historikk og sammenliknbarhet.
Hvordan sikrer Nav at statistikken som publiseres er upartisk og objektiv?
Uavhengighet og upartiskhet er kjerneverdier for å ivareta tilliten til offisiell og offentlig statistikk fra Nav. En måte å sikre dette på er å gjøre de offisielle og offentlige statistikkene fra Nav tilgjengelig på samme tid for alle eksterne parter. I i publiseringskalenderen annonseres publiseringsdatoer og -tidspunkter for all statistikk.
Statistikken skal være relevant ved at den tilpasses brukerbehov og beskriver aktuelle samfunnsforhold. Den skal være aktuell, nøyaktig, klar, lett tilgjengelig og sammenlignbar over tid og eventuelt mellom land. Tilgjengelighet sikres blant annet gjennom bruk av åpne datastandarder og maskinlesbare formater.
Statistikk vil alltid ha en viss usikkerhet, og Nav gir derfor etter beste evne informasjon om mulige feilkilder og usikkerhet. I tillegg er det full åpenhet om datakilder og produksjonsmetoder, som gir god og synlig dokumentasjon for brukerne av statistikken. Der Nav gjøres oppmerksom på feil bruk eller tolkning av vår statistikk vil vi gjøre bruker oppmerksom på dette og kreve retting.
Hvem er ansvarlig for statistikken som publiseres?
Statistikkarbeidet er i Nav organisert i en egen seksjon, Statistikkseksjonen, som er ansvarlig for offisiell og offentlig statistikk. Seksjonen er plassert i Kunnskapsavdelingen. Øvrig statistikkarbeid i Nav, f.eks. for styring av etaten, utføres i andre seksjoner.
Nav samler data fra forvaltningen av ytelser som skjer i de forskjellige fagsystemene. Statistikken viser tilgjengelige tall om saksmengde og måloppnåelse i ytelsesforvaltningen. Før en bestilling må det tas stilling til hvorvidt man ønsker å studere saksbehandlingsproduksjonen eller selve resultatet av saksbehandlingen.
Data fra saksbehandlingen samles inn fortløpende fra fagsystemene. Det betyr at man per periode kan se antall innkomne og antall ferdigbehandlede søknader. I tillegg kan man se totalt antall søknader som til enhver tid er innkommet, men ikke behandlet enda (restanser).
Resultatrapporter er datasett som kun består av ferdigstilte saker, og viser resultatet av saksbehandlingen. Typisk for disse er status innvilget/avslått for søknader og omgjort/fastholdt for klager eller anker.
Nav tilbyr saksbehandlingsstatistikk fra 2011.
I tabell 2.1 finner du en oversikt over de mest kjente statistikkfordelingene. For detaljert oversikt og andre spørsmål om saksdata, ta kontakt med Seksjon for styringsinformasjon på nav.statistikk@nav.no.
2.1. Variabeloversikt over kjente statistikkfordelinger
Stønadene Nav forvalter | For eksempel arbeidsavklaringspenger, uføretrygd, dagpenger og sykepenger |
Sakstyper | Søknader, revurderinger, klager og anker. |
Behandlingsresultat | For vedtatte saker: innvilget/avslått. For vedtatte klager: omgjort/fastholdt. |
Organisasjonsenhet | Ansvarlig og behandlende enhet, vedtaksinstans, klageinstans. |
Summeringer | Per periode (måned/år): Antall inngang, antall vedtatt, antall i restanse. |
Saksbehandlingstid | Gjennomsnittlig saksbehandlingstid, og liggetid for ubehandlede saker. |