Årets personbrukerundersøkelse fra Nav viser at 76 prosent av de spurte i Vestfold og Telemark er fornøyde med Nav. Tilfredsheten har økt siden i fjor.
- Det er positivt at tre av fire av personbrukerne i Vestfold og Telemark sier de er fornøyde med Nav. Samtidig viser resultatene at det fortsatt er rom for forbedringer. Personbrukerne i vår region er dessverre noe mindre fornøyd enn gjennomsnittet i landet. Vi skal fortsette å utvikle tjenestene våre for å møte våre kandidaters behov på en best mulig måte. Nav er her for å bistå folk til arbeid og utdanning, og for å sikre at de får livsoppholdsytelser de har krav på etter loven. Derfor tar vi funnene i undersøkelsen på alvor og bruker de til å se hvor vi må arbeide enda mer fremover, sier direktør i Nav Vestfold og Telemark Anders Anundsen.
De eldste er mest fornøyd
Personbrukerundersøkelsen viser en tydelig trend. Jo høyere alder, desto mer fornøyd sier respondentene at de er med Nav. Denne tendensen har vært gjennomgående i mange år.
- Vi ser at tilfredsheten med Nav øker med alder og dette kan henge sammen med flere forhold. Voksne har gjerne en tryggere økonomi og mer erfaring med offentlige systemer. Nav prioriterer tidlig, tett og målrettet oppfølgning av de yngste brukere, for å hjelpe flere av disse inn i stabile arbeidsforhold. I tillegg er nok mange av de eldre brukernes tilknytning til Nav knyttet til pensjon, sier Anundsen.
Undersøkelsen viser at møtet med Nav har stor betydning. Gode erfaringer, tydelig informasjon og tydelige forventningsavklaringer bidrar til høyere tilfredshet.
Tilfredsheten varierer mellom brukergrupper
De som mottar alderspensjon, hjelpemidler, arbeidsavklaringspenger (AAP) og de sykmeldte er mest fornøyde med Nav. Personer som mottar eller betaler barnebidrag, arbeidssøkere og personer uten helseproblemer som trenger omfattende hjelp til å komme i jobb eller utdanning, er minst fornøyde med Nav.
Mest fornøyd med sitt lokale Nav kontor og hjelpemiddelsentralen
Årets undersøkelse viser at personer i Vestfold og Telemark som har hatt kontakt med Nav, er mest fornøyd med veiledningen de får ved sitt lokale Nav-kontor og fra Hjelpemiddelsentralen. Tilfredsheten med Navs telefontjenester og de digitale tjenestene på nav.no er lavere her enn i landet for øvrig.
- Vi er fornøyde med at mange opplever at de har en god relasjon til veilederen på sitt lokale Nav-kontor. De oppgir at de er fornøyde med at veilederne er engasjerte, og at de har god kunnskap om arbeidsmarkedet og jobbmuligheter. Samtidig lever vi i en stadig mer digital hverdag og må fortsette å forbedre de digitale tjenestene våre. Det vil gi Nav enda bedre muligheter til å bruke mest tid på dem som trenger oss mest i fremtiden, avslutter Anundsen.
Om Navs personbrukerundersøkelse |
|
Utvalgte resultater fra Navs personbrukerundersøkelse i Vestfold og Telemark
Tall og statistikk fra Nav Vestfold og Telemark
.png&w=768&q=90)