WorkOp i Trøndelag
27. november arrangerer Nav Skaun Melhus WorkOp på Quality Hotel Panorama. WorkOp er en møteplass der arbeidsgivere med et rekrutteringsbehov får møte unge, motiverte arbeidssøkere under 30 år. Hver virksomhet får muligheten til å presentere bedriften i et kort informasjonsmøte og deretter gjennomføre speedintervjuer med motiverte kandidater. Målet er at flere unge skal komme i jobb.
WorkOp står for «work opportunities» og er et rekrutteringskonsept i regi av Nav, som tar utgangspunkt i unge arbeidssøkeres perspektiv. Her er rekrutteringsprosessen snudd på hodet. Det er arbeidsgiverne som må presentere seg og kandidatene kan så velge om hvem de ønsker å gå på speedintervju til.
For de unge
Mange av de unge kandidatene Nav skal hjelpe når ikke opp i konkurranse med mer erfarne jobbsøkere, og kjenner ikke mulighetene i jobbmarkedet. De kan også føle på usikkerhet og stress når de skal søke på jobb og presentere seg for arbeidsgivere. WorkOp møter denne utfordringen med å skape trygge og godt tilrettelagte møteplasser for unge arbeidssøkere og arbeidsgivere.
Arbeidsgiverne på audition
Arbeidsgivere inviteres til en audition der de presenterer seg for arbeidssøkerne. Dette foregår i små grupper og i flere omganger. Deretter velger arbeidssøkerne hvem de ønsker speedintervju med. I speedintervjuene får kandidatene mulighet til å vise frem personlige styrker, motivasjon og potensiale.
CV og formelle kvalifikasjoner deles med arbeidsgiver til slutt, dersom jobb eller andregangsintervju blir aktuelt, og kandidaten selv er interessert i jobben. Slik unngår vi deling av person-sensitive data.
Samarbeid med Nav
WorkOp gjennomføres i tett samarbeid mellom Nav-ansatte og arbeidsgivere. Navs rolle er å skape gode rammer, forberede kandidatene og støtte både dem og arbeidsgiverne i prosessen og i etterkant.
Fakta
Program for dagen
Kl. 09.30 – Velkommen til arbeidsgiverne!
Arbeidsgiverne og Nav møtes for en kaffe og kort prat.
Kl. 09.45 – Velkommen til kandidatene!
Kandidatene får et intervjukort og blir tildelt riktig grupperom.
Kl. 10.00 – Vi starter!
Hver arbeidsgiver får 10 minutter til å presentere bedriften sin. Arbeidsgiverne rullerer på de ulike grupperommene. Kandidatene krysser av på intervjukortet hvem de vil gå på speedintervju med.
Lunsj
Kl. 12.00 – Speedintervjuene starter. Hvert intervju varer i ca. 5 minutter. Her kan kandidatene dele sin CV om de ønsker.
Dagen avsluttes klokken 14.00.