I Rogaland svarer 89 prosent av arbeidsgiverne i Arbeidsgiverundersøkelsen 2025 at de er fornøyde med Nav. Det er høyt, og to prosentpoeng høyere enn på landsbasis.
Samtidig er det en liten nedgang fra fjorårets undersøkelse i Rogaland, da 91 prosent av arbeidsgiverne i undersøkelsen svarte at de var tilfredse.
— Vi er glade for at et stort flertall av arbeidsgivere fortsatt er fornøyde med Nav i Rogaland. For å skape et inkluderende arbeidsliv og et velfungerende arbeidsmarked er vi avhengige av et godt samarbeid med bedrifter, sier direktør i Nav Rogaland, Merethe P. Haftorsen.
Mest fornøyd med personlig kontakt
Den årlige personbruker- og arbeidsgiverundersøkelsen blir publisert av Nav. I årets undersøkelser svarer 89 prosent av arbeidsgiverne at de er fornøyde med møter med Nav-medarbeidere. 87 prosent svarer at de er fornøyde med Nav sitt besøk hos bedriften, mens 88 prosent melder at de er fornøyde med “Min side – arbeidsgiver", som samler digitale tjenester for arbeidsgivere.
Litt høyere tillit i Rogaland
Personbrukerundersøkelsen 2025 viser at Nav sine brukere har høy tillit til Nav i Rogaland. På spørsmålet om hvor høy tillit brukerne har til Nav sitt arbeid som helhet, svarer 77 prosent i Rogaland at de har tillit til Nav. På landsbasis svarer litt færre, 76 prosent, det samme. Derimot har det vært en liten nedgang i Rogaland fra i fjor, da andelen var på 81 prosent.
Når det gjelder hvor fornøyde brukerne er med egne erfaringer med Nav, svarer 77 prosent i Rogaland at de er fornøyde. Det er det samme som landsnittet, men en tilbakegang fra i fjor. Da var andelen av brukerne i fylket som var fornøyde på 79 prosent.
— Nav forvalter et av landets viktigste samfunnsoppdrag. Vi er avhengige av å jobbe kontinuerlig med tillit i møte med brukerne for å kunne bidra til sosial og økonomisk trygghet, og legge til rette for aktivitet og arbeid, sier Haftorsen.
Mer fornøyd med Nav etter pandemien
De som mottar alderspensjon, kontantstøtte og foreldrepenger er de som over tid også er mest fornøyde. Personer som mottar barnebidrag, hjelpemidler og enslige forsørgere er minst fornøyde med Nav.
Tilfredsheten blant personbrukere gikk ned under pandemien, men har i etterkant økt jevnt, før tilfredsheten fikk en liten nedgang igjen i år. I 2020 svarte 70 prosent av respondentene at de var fornøyde med Nav helhetlig sett i Rogaland. I 2021 svarte 73 prosent at de var fornøyde, mens i 2022 og 2023 var andelen på henholdsvis 77 og 76 prosent. I 2024 økte dette ytterligere til 79 prosent, men i år ser vi nedgang igjen til 77 prosent.