Krevende sykefraværssaker? Få støtte til ekspertbistand!
Hva er ekspertbistand?
Ring før søknad sendes
Hvem kan arbeidsgiver kontakte?

Hvis du svarer ja, bruker vi informasjonskapsler og lignende teknologi til statistikk, analyse, spørreundersøkelser og brukertester. Målet er å forstå hvordan du og andre bruker nav.no, slik at vi kan forbedre nettsidene og tjenestene våre.
Du kan når som helst endre samtykket ditt via lenken i bunnmenyen.
Vi har også nødvendige informasjonskapsler, som ikke kan velges bort. Om informasjonskapslene våre.
Arbeidsgivere kan søke om ekspertbistand dersom de har ansatte med vanskelige, langvarige eller hyppige sykefravær
Ekspertbistand er en økonomiske støtteordningen og en del av IA-avtalen. Målet er å hjelpe arbeidsgivere med å forebygge og redusere sykefraværet.
Det er Nav arbeidslivssenter Oslo som forvalter tilskuddsordningen for Nav Oslo i hovedstaden.
Ekspertbistand er et godt tiltak for arbeidsgiver som har ansatte med høyt eller hyppig gjentakende sykefravær, og som har prøvd mange tiltak uten at saken er løst, for eksempel laget oppfølgingsplan, hatt dialogmøter både med og uten Nav, og prøvd eller vurdert andre tiltak.
Det er arbeidsgiveren selv som finner den eksperten som de vurderer som mest nyttig å bruke i hver enkelt sak, og en ekspert kan være en fysio- eller ergoterapeut, karriereveileder, konfliktrådgiver eller helsepersonell som ikke foretar behandling.
Eksperten gjennomfører blant annet samtaler med leder og ansatt, og foretar en kartlegging av kompetanse og ferdigheter. Sammen med leder og den sykmeldte selv vil eksperten prøve å finne årsaken til fraværet. Deretter vil eksperten lage en rapport med råd om tiltak som kan løse problemet med sykefraværer.
Eksperten må ha kompetanse med godkjent utdanning eller autorisasjon på sitt fagområde. IA-rådgiverne ved Arbeidslivssenteret i Oslo kan være behjelpelige med generelle råd om eksperten kan regnes som kvalifisert.
Arbeidsgiver kan søke om inntil 20 000 kroner per enkeltsak.
Nav arbeidslivssenter Oslo ønsker lav terskel for å ta kontakt om ekspertbistand, og ønsker at arbeidsgiverne ringer før de sender søknad for å finne ut om ekspertbistand er aktuelt eller ikke.
Det tar kun få dager fra henvendelsen kommer inn, til arbeidsgiver får svar fra Arbeidslivssenteret, og deretter kan bestille inn ekspertbistanden.