Årets personbrukerundersøkelse viser at brukerne i Innlandet er mer fornøyde med Nav enn landsgjennomsnittet. De fleste opplever at erfaringene med Nav er som forventet eller bedre, og mange trekker fram god service og at de opplever å bli møtt med respekt i møte med Nav.
Brukerne i Innlandet gir Nav bedre vurderinger enn landsgjennomsnittet i årets personbrukerundersøkelse. 78 prosent oppgir at de er fornøyde med Nav, og 76 prosent har tillit til Navs arbeid. Hele 80 prosent sier at de blir møtt med respekt. – Vi er glade for at brukerne opplever å få god veiledning og service, sier Bjørn Lien, direktør i Nav Innlandet.
Undersøkelsen viser at brukerne i Innlandet er særlig fornøyde med servicen fra hjelpemiddelsentralene i kommunene og veiledningen fra ansatte ved de lokale Nav-kontorene.
Samtidig peker svarene på forbedringsområder, blant annet samordningen mellom ulike enheter og kvaliteten på digitale løsninger som chatboten Frida. – Vi ser at digitale løsninger som Nav.no blir stadig viktigere for brukerne, både til søknader, kommunikasjon og informasjon. Dette gir oss et tydelig signal om hvor vi må styrke oss, sier Lien.
Brukerne ønsker tydeligere og mer samordnet informasjon, enklere kontakt med riktig person i Nav, og bedre digitale løsninger. – Vi tar med oss disse tilbakemeldingene i vårt videre arbeid. Målet er å gjøre det enklere for folk å få den hjelpen de trenger, når de trenger den, sier Lien.
Vedlegg: Resultater fra personbrukerundersøkelsen 2025 i Innlandet (pdf)
Kontaktperson: Kommunikasjonsrådgiver Vivian Andersen, 905 35 072