9 av 10 arbeidsgivere i Innlandet er fornøyde med Navs tjenester, viser Navs årlige arbeidsgiverundersøkelse. Innlandet ligger høyest blant fylkene. 91 prosent svarer at de har høy tillit til Nav og får god hjelp. -Vi er fornøyde med at arbeidsgiverne gir tilbakemelding om at våre tjenester fungerer for dem fordi de er svært viktige samarbeidspartnere for oss, sier Bjørn Lien, direktør i Nav Innlandet.
Arbeidsgiverne opplever Nav som mer koordinert og at medarbeiderne har økt sin kompetanse for å kunne hjelpe og støtte bedriftene i Innlandet. 7 av 10 arbeidsgivere synes at Navs medarbeidere svarer raskt og riktig. Minst fornøyde er de med Navs bistand i sykefraværsoppfølgingen.
-Nesten alle arbeidsgivere som har svart på undersøkelsen er enige i at arbeidsinkludering handler om å ta samfunnsansvar og nesten 80 prosent har positive erfaringer. -Dette er svært gledelig fordi vi klarer ikke jobben alene med å inkludere flere som står utenfor inn i arbeidslivet. Vi opplever å ha et godt samarbeid med mange arbeidsgivere i rekruttering- og inkluderingsjobben og vi jobber for å få med enda flere, sier Lien.
Hva kan blir bedre?
Arbeidsgiverne svarer at vi bør bli bedre i sykefraværsoppfølgingen både når det gjelder forebygging og oppfølging. Vi jobber for å bli bedre fordi høyt sykefravær fører til at mange havner i et langvarig utenforskap. Vi skal få til et enda tettere samarbeid mellom Nav, sykmelder og arbeidsgiver og den sykmeldte.
Arbeidsgiverne svarer også at de ikke er fornøyde med kvaliteten på arbeidssøkernes cv’er som de får gjennom Nav. -Vi jobber for å heve kvaliteten på cv’ene slik at de blir mer oppdaterte, sier Bjørn Lien. Bedriftene ønsker også at det skal bli enklere å få kontakt med riktig person i Nav. I Innlandet har vi nå organisert tverrfaglige regionale markedsteam med spisskompetanse som skal hjelpe og støtte arbeidsgiverne med ulike tjenester. Svarene i undersøkelsen kan tyde på at vi er på riktig vei, sier Lien.
Vedlegg: Pdf resultater fra arbeidsgiverundersøkelsen 2025 i Innlandet.
Mer informasjon: Kommunikasjonsrådgiver Vivian Andersen, 905 35 072