En helt ny arbeidsindikator måler hvor godt Nav lykkes med å få folk i jobb. De første resultatene for Nav Agder viser en positiv utvikling det siste året.
– En av Navs viktigste oppgaver er å bidra til at folk kommer i jobb. Jeg er veldig glad for at vi nå har fått et verktøy som måler hvor godt vi lykkes på dette området. Det gir oss verdifull innsikt i eget arbeid, som vi skal vi bruke til å forbedre oss, sier direktør i Nav Agder Øyvind Vedal.
Arbeidsindikatoren måler Navs bidrag til hvorvidt folk kommer ut i jobb. Den skal brukes til å følge Navs utvikling over tid, både for etaten som helhet og lokalt. Indikatoren kan også brukes til å sammenligne resultater på tvers av regioner og Nav-kontorer.
Endringer i indikatoren kan bety at Nav har gjort endringer i organisasjonen eller måter å jobbe på, som har betydning for arbeidsdeltakelsen til de Nav hjelper.
Videre kan Nav gjøre analyser av hva som påvirker resultatene, som skal brukes til å utvikle og forbedre metodene for hvordan Nav følger opp de som trenger hjelp med å komme i jobb.
Det er i utgangspunktet vanskelig å måle hvor godt Nav lykkes med å hjelpe folk i jobb, fordi det blant annet avhenger av situasjonen på arbeidsmarkedet. Den nye indikatoren tar hensyn til det, og til at de Nav skal hjelpe har ulike forutsetninger for å kunne komme i jobb.
Slik fungerer arbeidsindikatoren
Arbeidsindikatoren måler bidraget til Nav sammenlignet med hva Nav tidligere har fått til – ikke sammenlignet med om Nav ikke hadde eksistert.
Indikatormodellen tar utgangspunkt i alle personene som får arbeidsrettet oppfølging fra Nav i en gitt måned. Den beregner så et statistisk forventet resultat for hvor mange av disse som er i jobb tre måneder senere.
Det forventede resultatet er basert på en rekke kjennetegn ved personene som får oppfølging fra Nav, og forholdene på arbeidsmarkedet på det gjeldende tidspunktet.
Litt forenklet kan vi si at det som statistisk forventes er det som vanligvis skjer med personer med disse kjennetegnene i et slikt arbeidsmarked. «Vanligvis» er det som har skjedd med personer som tidligere har hatt arbeidsrettet oppfølging i Nav, i perioden fra 2017 og fram til måletidspunktet.
Forskjellen mellom det statistisk forventede resultatet, og det faktiske resultatet, viser om Nav har bidratt til å få flere eller færre ut i jobb enn forventet. Det er arbeidsindikatorens resultat.
Se Spørsmål og svar om Arbeidsindikatoren for mer detaljert informasjon om hvordan indikatoren fungerer, og for eksempel hvilke kjennetegn ved personer den tar høyde for.
Positiv utvikling i Agder
I september 2024 var det 18 565 personer som fikk arbeidsrettet oppfølging i regionen som omfattes av Nav Agder. Tre måneder senere, altså i desember 2024, var 17,4 prosent av disse i jobb minst 19 timer i uka. Det er -0,3 prosentpoeng færre enn den statistiske forventningen skulle tilsi. Dette tilsvarer at 3 230 personer hadde kommet seg i jobb i desember 2024, men ifølge den statistiske forventningen skulle 56 flere vært i jobb.
- Agder ligger ganske tett opp til forventet nivå når vi ser på hele gruppen som er registrert hos - Nav i Agder. Vi lykkes bedre med innvandrere fra ikke-vestlige land (landgruppe 3), men vi må forbedre resultatene for unge som er omfattet av ungdomsgarantien. Der når vi ikke forventet nivå ennå, sier Øyvind Vedal.
Sammenlignet med samme tidspunkt ett år tidligere, har utviklingen likevel vært positiv. I september 2023 var det -1,2 prosentpoeng færre enn forventet som var kommet i jobb tre måneder senere.
Det betyr at andelen som kom i jobb, økte med 5,8 prosent i løpet av året fra september 2023 til september 2024.
- Tallene på utvikling er en viktig pekepinn for oss, den forteller om det vi gjør går i riktig retning. Det er fint å se at Nav Agder har positiv utvikling fra september 2023. Dette gjelder særlig for gruppen med innvandrere fra ikke-vestlige land og unge personer som er registrert hos Nav i Agder, sier Vedal.
Prioriterte målgrupper
Indikatoren kan deles opp etter Navs prioriterte målgrupper. Det er unge under 30 år som omfattes av Ungdomsgarantien, innvandrere fra landgruppe 3, langtidsarbeidssøkere og personer som trenger veiledning/har nedsatt arbeidsevne.
Indikatoren fanger ikke opp om en person begynner på en utdannelse, og på denne måten er i aktivitet. Det bidrar sannsynligvis til å trekke tallet noe ned for personene i Ungdomsgarantien.
Tabellen under viser resultater for Nav Agder. Kolonne med blå skrift viser resultat for indikatoren for de som var registrert hos Nav i Agder i september 2023, grønn skrift viser resultat for registrerte i september 2024. indeks (rød skrift) viser utviklingen siste år og måles i prosent. Og kolonne med lilla skrift viser antallet mennesker som var registrert i september 2024 for de ulike gruppene.

Agder har i september 2024 best resultat for gruppen innvandrere fra landgruppe 3. Her er indikatoren nesten på forventet nivå med -0,1 prosentpoeng differanse. Gruppen med dem som trenger veiledning, har nedsatt arbeidsevne og langtidsarbeidssøkere er kun 0,5 prosentpoeng under forventet nivå. Gruppen ungdomsgaranti som består av nesten 4 200 personer har en lavere indikator med 1,4 prosentpoengs differanse til forventet nivå.
Det positive er at indeks (rød skrift i tabellen) viser en forbedring siste år for alle grupper, bortsett fra langtidsarbeidssøkere som har en marginal nedgang.
– Kristiansand og Arendal skal være med i det nye arbeidsrettede ungdomsprogrammet som skal prøves ut i noen få utvalgte kommuner fra august. I Agder har vi også et veldig godt samarbeid mellom Nav, fylkeskommunen og kommunene for å kvalifisere ungdom. Dette gir oss muligheter til å lykkes enda bedre med å få ungdom i jobb i tiden framover, sier Øyvind Vedal.
Sier ikke noe om årsaker
Det vil alltid være en viss usikkerhet i arbeidsindikatorens tall. Det fordi ingen modell kan ta høyde for absolutt alle faktorer som påvirker hvorvidt en person kommer i jobb. Usikkerheten i tallene vil være betydelig større for små Nav-kontorer, enn for store.
Indikatoren gir heller ikke informasjon om årsakene til at resultatene er som de er, og for eksempel forskjellen mellom fylker eller Nav-kontorer.
– Resultatene på Nav-kontor-nivå må tolkes med varsomhet. De kan svinge mye fra måned til måned. Det viktige blir å se på utviklingen over tid, og om vi beveger oss i riktig retning, sier Øyvind Vedal.