Slik gjør du det
Innsyn i dokumenter Nav har om deg
Forvaltningsloven regulerer retten du har til innsyn i egne saker. Dette kaller vi partsinnsyn. Reglene om innsyn gir deg mulighet til å gjøre deg kjent med de opplysningene som Nav til enhver tid har i saken din.
Det finnes også informasjon om innsyn i dokumenter Nav har om deg til andre samarbeidspartnere og leger m.fl.
Innhold på siden
Du kan be om
- veiledning fra Nav hvis du er usikker på hvordan du skal gå fram.
- innsyn enten muntlig, skriftlig og gjennom alle kommunikasjonskanalene Nav har.
- innsyn når som helst, også etter at saken er avsluttet.
- innsyn i kun enkelte dokumenter, eller i alle dokumentene i saken. Eksempler er
- søknader du har sendt til Nav i en sak
- vedtak du har fått i en sak
- rapporter
- sykmeldinger
- legeerklæringer om deg og lignende
- Spesifiser hva du ønsker å se, slik at Nav enklere kan finne dokumentene du ber om.
- Oppgi eventuelt hvilket tidsrom dokumentene gjelder for, hvilken sak eller ytelse dokumentene gjelder, som for eksempel sykepenger, uføretrygd eller foreldrepenger.
Ber du om innsyn på vegne av noen?
Hvis du ber om innsyn på vegne av noen andre, må du ha enten samtykke, fullmakt eller være verge for å få dokumentene. Du kan lese mer
- om fullmakt og verge.
- om hvordan du som journalist kan be om innsyn i dokumenter og opplysninger som er taushetsbelagte.
- I Nav er det Nav kontaktsenter som behandler de fleste kravene om partsinnsyn.
- Kravet ditt vil bli svart ut innen tre arbeidsdager.
- I noen tilfeller vil det ta lengre tid å svare deg, og dette vil du få beskjed om. Dette gjelder blant annet hvis du ber om mange dokumenter, eller disse er av eldre dato.
Klage
- Du kan klage til Nav kontaktsenter innen tre uker fra du mottok svar.
- Klagen din må være skriftlig, og være underskrevet av deg eller fullmektigen din.
Les mer om innsyn og hva du kan få innsyn i i Navs personvernerklæring.
Oppdatert 07.02.2025