Når NAV utbetaler sykepenger etter arbeidsgiverperioden
FOR ARBEIDSGIVERE
|Oppdatert 22. november 2023
For at arbeidstakeren skal få sykepenger fra NAV, må du som arbeidsgiver først sende inntektsopplysninger.
Innhold
For at arbeidstakeren skal få sykepenger fra NAV, må du som arbeidsgiver først sende inntektsopplysninger.
Når skal inntektsopplysningene sendes?
Opplysningene bør sendes inn så snart arbeidsgiveren vet at arbeidstakeren er sykmeldt utover arbeidsgiverperioden. NAV kan ikke behandle arbeidstakerens søknad om sykepenger før arbeidsgiveren har sendt inntektsopplysninger.
Hvordan skal opplysningene sendes?
Inntektsmeldingen skal sendes digitalt fra arbeidsgiverens lønns- og personalsystem eller fra Altinn.
Du kan lese mer om inntektsmelding:
Faste trekk i lønnen
NAV kan gi refusjon for sykefravær som har funnet sted opptil 3 måneder før den kalendermåneden refusjonskravet blir satt fram. Denne fristen er absolutt.
Hvis arbeidstakeren har pålegg om faste trekk fra lønnen utover ordinært skattetrekk, må arbeidsgiveren også fylle ut skjemaet Trekkopplysninger.