Slik gjør du det — For arbeidsgivere
Når NAV utbetaler sykepenger etter arbeidsgiverperioden
For at arbeidstakeren skal få sykepenger fra NAV, må arbeidsgiveren først sende inntektsopplysninger.
Innhold på siden
Opplysningene bør sendes inn så snart arbeidsgiverperioden er over, og den sykmeldte har søkt om sykepenger. NAV kan ikke behandle arbeidstakerens søknad om sykepenger før arbeidsgiveren har sendt inntektsopplysninger.
Inntektsmeldingen skal sendes digitalt fra nav.no, arbeidsgiverens lønns- og personalsystem eller Altinn.
Du kan lese mer om inntektsmelding:
NAV kan gi refusjon for sykefravær som har funnet sted opptil 3 måneder før den kalendermåneden refusjonskravet blir satt fram. Denne fristen er absolutt.
Hvis arbeidstakeren har pålegg om faste trekk fra lønnen utover ordinært skattetrekk, må arbeidsgiveren også fylle ut skjemaet Trekkopplysninger.
Oppdatert 13.06.2024