Slik gjør du det — For arbeidsgivere
Søknad om sykepenger
Slik går du som arbeidsgiver går frem for å håndtere søknad om sykepenger.
Det finnes også informasjon om søknad om sykepenger til privatpersoner.
Søknad om sykepenger trinn for trinn
1. Søknaden sendes etter sykmeldingsperioden
Når sykmeldingsperioden er over, får den ansatte melding om at søknaden om sykepenger kan fylles ut på nav.no. Sykmeldinger som varer lengre enn 31 dager deles opp i flere søknader, slik at den ansatte kan søke om sykepenger flere ganger per sykmelding.
Søknaden er den ansattes erklæring om hva som har skjedd underveis i sykefraværet, og kan derfor ikke sendes inn samtidig med sykmeldingen.
Hvis den ansatte er i stand til å jobbe mer enn sykmeldingsgraden tilsier, kan han/hun opplyse om timene som han/hun har jobbet utover sykmeldingsgraden i søknaden. Den ansatte kan også friskmelde seg selv. Det gjør at Nav kan justere sykepengene slik at utbetalingen blir riktig.
2. Søknader innenfor arbeidsgiverperioden
Hvis søknaden er innenfor arbeidsgiverperioden, sendes søknaden til arbeidsgiveren. Søknaden blir også sendt til Nav.
3. Søknader etter arbeidsgiverperioden
Hvis søknaden varer lengre enn arbeidsgiverperioden, sendes søknaden til Nav. Arbeidsgivere som forskutterer sykepenger, får en kopi av søknaden i Altinn, og nærmeste leder får se søknaden på nav.no/dinesykmeldte.
4. Husk inntektsmeldingen
Når arbeidsgiverperioden er over, og den sykmeldte har søkt om sykepenger, må du sende inntektsmelding til Nav. Dette gjelder uansett om du forskutterer eller ikke. Hvis du søker om refusjon, gjør du dette i inntektsmeldingen.
5. Påminnelser, feil og varsler
- Nærmeste leder får melding når den ansatte sender inn en ny søknad om sykepenger.
- Hvis den ansatte ikke har sendt inn den digitale søknaden, sender Nav en påminnelse til nærmeste leder på e-post og til virksomheten i Altinn.
- Hvis du oppdager feil i søknaden, finnes det en korrigeringsfunksjon i søknaden som du kan be den ansatte bruke. Når den ansatte har korrigert søknaden, får du den som en ny søknad, med tilhørende varsler.
- Nærmeste leder får varsler på e-post hvis
- det kommer inn en ny sykmelding fra en ansatt
- søknaden om sykepenger kommer fra den ansatte
- hvis søknaden ikke er sendt innen 14 dager
Andre tilbud
Mer informasjon når
Frist for å søke om sykepenger
Som hovedregel må den ansatte søke om sykepenger innen tre måneder. Dette gjelder også arbeidsgivers refusjonskrav. Hvis søknaden blir sendt inn etter fristen kan det føre til avslag.
Arbeidsgiveren forskutterer lønn under sykdom på eget ansvar. Som arbeidsgiver må du selv følge opp at den ansatte sender inn sykmeldingen og senere søknaden om sykepenger.
Hvis det mangler søknad om sykepenger, sender Nav varsel til nærmeste leder. I tillegg går det ut varsel i Altinn. For å se meldingen må du ha tilgang til enkelttjenesten «Søknad om sykepenger» i Altinn.
Du kan søke opp sykmeldinger og søknader ved å bruke den ansattes navn eller fødselsnummer i tittelfeltet i Altinn.
Søknad på papir
Arbeidsgiveren beholder papirsøknaden (del D av sykmeldingen) så lenge den er innenfor arbeidsgiverperioden. Hvis virksomheten forskutterer sykepenger, må arbeidsgiveren sende papirsøknaden til Nav for å få refusjon når arbeidsgiverperioden er over. Hvis virksomheten ikke forskutterer sykepenger, skal den ansatte levere papirsøknaden til Nav når arbeidsgiverperioden er over.
Adressen finner du på førstesiden som skrives ut og sendes sammen med søknaden om sykepenger.
Oppdatert 08.07.2025