Når du er syk
Sykepengesøknaden og behandling av personopplysninger
Når du har blitt syk eller skadet og ikke kan jobbe, kan du ha rett til sykepenger. Du må oppfylle noen generelle vilkår for å få sykepenger.
Innhold på siden
I dette kapittelet
Når du har blitt syk eller skadet og ikke kan jobbe, kan du ha rett til sykepenger. Du må oppfylle noen generelle vilkår for å få sykepenger.
For å behandle søknaden din henter vi inn opplysninger både fra deg og fra offentlige registre. Det er nødvendig for at du skal få det du har rett til. Ved korte sykefravær som er innenfor den perioden som arbeidsgiveren din skal dekke, går søknaden bare til arbeidsgiveren din. En saksbehandler i NAV vil likevel kunne lese søknaden og benytte den i fremtidig saksbehandling.
Vi bruker særlige kategorier av personopplysninger slik det er definert i personvernforordningen. Dette er for eksempel opplysninger om helsetilstanden din. NAV kan gjøre et vedtak i saken din basert på automatisk behandling av personopplysninger. Når NAV behandler disse opplysningene, må vi sikre at vi følger reglene for forsvarlig saksbehandling og at vi ivaretar personvernrettighetene. En automatisk behandling følger klare regler og tar ikke beslutninger som krever at en saksbehandler vurderer dem.
(Se NAV-loven § 4a).
En automatisk behandling av en sykepengesak baserer seg på følgende opplysninger:
- Folkeregisteret: Navn, fødselsnummer, adresse, familie og lignende
- Arbeidstaker- arbeidsgiver-, Enhets-, og aksjonærregisteret: Arbeidsforhold og relasjonen til arbeidsgiveren
- NAV: Andre utbetalinger/ytelser
- Behandler: Medisinske opplysninger om deg
- Arbeidsgiver: Opplysninger om inntekt, arbeidsgiverperiode, eventuell ferie, første fraværsdag og fødselsnummer
- Andre land: Trygdeordninger du kan ha rett til
NAV trenger tre dokumenter for at en sak skal kunne håndteres automatisk:
- Sykmeldingen fra legen din, som inneholder informasjon om hvor mye du ikke kan jobbe, hvor lenge du trenger å være borte fra jobben og hvorfor, og en diagnose som viser hva som er galt.
- Søknaden om sykepenger fra deg
- Inntektsmeldingen som arbeidsgiveren din sender.
Når vi har mottatt disse tre dokumentene vurderer saksbehandlingssystemet følgende:
- Om du oppfyller kravet til minste inntektsgrunnlag. Kravet er som hovedregel at du har et sykepengegrunnlag tilsvarende minst et halvt grunnbeløp. (Se folketrygdloven § 8-3).
- Om du er medlem av folketrygdloven. Dette gjøres ved oppslag i interne registre, sammen med at en saksbehandler også vurderer det. (Se folketrygdloven § 2-1).
- Om det er mer enn 25 prosent avvik mellom den inntekten som er innrapportert i a-ordningen og inntekten som er oppgitt i inntektsmelding fra arbeidsgiveren. Dette er en del av beregningen av hva sykegrunnlaget skal være når NAV utbetaler sykepenger. (Se folketrygdloven § 8-30).
- Om du mottar andre trygdeytelser, som omsorgspenger, foreldrepenger, opplæringspenger, arbeidsavklaringspenger og dagpenger i den samme perioden. Dette er informasjon som NAV innhenter fra andre interne registre fordi man ikke kan få sykepenger samtidig som man mottar de stønadene som nevnt over.
- Vi henter også informasjon om institusjonsopphold, sykdomshistorikk og sykepengehistorikk fra interne registre. Dette bruker vi til å beregne antall dager og hvor mye du kan få i sykepenger.
NAV sjekker om opplysningene som er samlet inn oppfyller kravene som er satt i reglene for å kunne motta sykepenger.
Hvis du oppfyller vilkårene, får du utbetalt sykepenger. Den automatiske beslutningen vil du kunne se på innloggede sider. Gå til “Ditt sykefravær” og deretter til “Svar på søknader”.
Før vi gjør et vedtak, vurderer vi de opplysningene vi har om deg, arbeidsforholdet ditt og inntekten din automatisk. Vi vurderer om disse opplysningene er tilstrekkelige og egnet for å kunne vurdere om du har rett til sykepenger og for å bestemme hvor mye du skal få i sykepenger.
Et eksempel er at vi innledningsvis sjekker om arbeidsforholdet ditt er innrapportert for sent, eller om du har varierende lønnsinntekt forut for sykmeldingen. Hvis du også er eier av selskapet du er sykmeldt fra, vil det kunne ha betydning for hvordan vi behandler sykepengesøknaden din, fordi man kan ha muligheten til å påvirke opplysningene om lønns- og arbeidsforholdet, for eksempel innrapportering av lønn.
Hvis den automatiske vurderingen gir indikasjoner på at opplysningene vi har ikke er tilstrekkelige til å gjøre et riktig vedtak, vil vi behandle saken manuelt slik at en saksbehandler vil vurdere den nærmere. Det kan for eksempel innebære at det er nødvendig å innhente noen flere opplysninger i saken din.
Vi kan innhente informasjon om du har roller i selskaper eller om du er eier av enkeltpersonforetak. Med roller mener vi for eksempel daglig leder eller styreleder.
I noen tilfeller innhenter vi opplysninger om du er i nær familie med, eller er folkeregistrert på samme adresse som en som har en rolle i selskapet du er sykmeldt fra.
Hvem utleverer vi opplysninger til?
Vi kan sende opplysninger om utbetalte sykepenger til offentlige og private pensjonsordninger. Vi sender sykmeldingsgraden og sykmeldingsperioden for det aktuelle arbeidsforholdet du har AFP-rettigheter for. Vi kan også sende opplysninger om deg til trygdeordninger i andre land. Du kan se hvilken informasjon vi har sendt ved å logge deg inn på nav.no.
Dette trenger vi for å kunne forbedre tjenestene våre, og for å gi innsikt til departementer og andre om hvor mange som bruker tjenestene våre og hvordan tjenestene vi har ansvar for fungerer. På sykepengeområdet lager vi statistikk om blant annet saksmengde, saksbehandlingstider og resultater i form av om en søknad er innvilget eller avslått og antall klager.
Vi ønsker å ha oversikt over antall saker og behandlingstid både på bestemte tidspunkter og for å følge utviklingen over tid. Vi trenger slike oversikter som blant annet gir oss oversikt over hvor lenge den som søker om sykepenger må vente på svar. Dette for å kunne vurdere ressursbehovet og avdekke eventuelle flaskehalser i saksbehandlingen. Grunnlaget for statistikk er den enkelte sak, men dette grunnlaget blir anonymisert før det publiseres.
Når sykepengesaken din behandles automatisk har du rett til
- informasjon: Som sykmeldt har du rett til å få tilstrekkelig informasjon om automatiseringssystemet som brukes til å behandle søknaden. Dette omfatter hvordan systemet fungerer, hvilke kriterier som brukes for å vurdere søknaden, og hvilken rolle automatisering spiller i beslutningsprosessen.
- å klage: Som sykmeldt kan du klage på den automatiske behandlingen av personopplysningene dine.
- en vurdering av en saksbehandler: Selv om behandlingen er automatisert, har du rett til å få en saksbehandler til å se på saken din om det er nødvendig. Dette betyr at en saksbehandler skal være tilgjengelig for å vurdere og ta beslutninger i tilfeller der automatiseringssystemet ikke kan håndtere situasjonen tilstrekkelig, og ved spesielle behov eller spørsmål.
- en manuell overprøving av avgjørelsen: Som sykmeldt har du rett til å be om en manuell overprøving av en avgjørelse som automatiseringssystemet har tatt. For enkeltvedtak vil forvaltningslovens regler om klage ivareta retten til menneskelig inngripen og retten til å bestride avgjørelsen, ettersom klager behandles manuelt i Arbeids- og velferdsetaten.
Du kan lese mer om hvordan NAV behandler personopplysninger i personvernerklæringen vår.
Oppdatert 16.09.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg