Sykepengesøknaden og behandling av personopplysninger
NÅR DU ER SYK
|Oppdatert 1. september 2023
Når du har blitt syk eller skadet og ikke kan jobbe, kan du ha rett til sykepenger. Du må oppfylle noen generelle vilkår for å få sykepenger. Du kan lese om vilkårene på nav.no/sykepenger.
Innhold
Når du har blitt syk eller skadet og ikke kan jobbe, kan du ha rett til sykepenger. Du må oppfylle noen generelle vilkår for å få sykepenger. Du kan lese om vilkårene på nav.no/sykepenger.
Opplysninger hentes inn når du søker
NAV innhenter opplysninger om deg når du sender inn en søknad. Det er nødvendig for at du skal kunne få det du har krav på. For å behandle søknaden din henter NAV inn opplysninger både fra deg og fra offentlige registre.
Ved korte sykefravær går søknaden bare til arbeidsgiveren din. Søknaden vil likevel kunne leses av en saksbehandler i NAV og benyttes i fremtidig saksbehandling.
Ved hjelp av kategoriserte personvernopplysninger nevnt i personvernforordningen, kan NAV gjøre et vedtak i saken din basert på automatisk behandling av personopplysninger (jf. NAV-loven § 4a).
Når NAV behandler disse opplysningene, må vi sikre at reglene for forsvarlig saksbehandling følges og ivaretar personvernrettighetene. En automatisk behandling følger klare regler og tar ikke beslutninger som krever en vurdering av en saksbehandler.
En automatisk behandling av en sykepengesak baserer seg på følgende opplysninger:
- Folkeregisteret: navn, fødselsnummer, adresse, familie og lignende
- Arbeidstaker- arbeidsgiver-, Enhets-, og aksjonærregisteret: Arbeidsforhold og relasjon til arbeidsgiver
- NAV: andre utbetalinger/ytelser
- Behandler: medisinske opplysninger om deg
- Arbeidsgiver: Opplysninger om inntekt, arbeidsgiverperiode, eventuell ferie, første fraværsdag og personnummer
- Andre land: trygdeordninger du kan ha rett til
NAV trenger tre dokumenter for at en sak skal kunne håndteres automatisk
- Sykmeldingen fra legen din, som inneholder informasjon om hvor mye du ikke kan jobbe, hvor lenge du trenger å være borte fra jobben og hvorfor, og en diagnose som viser hva som er galt.
- Søknaden om sykepenger fra deg
- Inntektsmeldingen som oversendes fra arbeidsgiver
Når disse tre dokumentene er mottatt vurderer saksbehandlingssystemet følgende:
- Om krav til minste inntektsgrunnlag er oppfylt (jf. folketrygdloven § 8-3.) Kravet er som hovedregel at du har et sykepengegrunnlag tilsvarende minst et halvt grunnbeløp.
- Om du er medlem av folketrygdloven. (jf. folketrygdloven § 2-1.) Dette gjøres ved oppslag i interne registre, sammen med en manuell vurdering av saksbehandler.
- Om det er mer enn 25 prosent avvik mellom innrapportert inntekt i a-ordningen og inntekt oppgitt i inntektsmeldingen fra arbeidsgiver. (jf. folketrygdloven § 8-30.) Dette er en del av beregning av hva sykegrunnlaget skal være når NAV betaler sykepenger. (jf. folketrygdloven §8-30).
- Om du mottar andre trygdeytelser, som omsorgspenger, foreldrepenger, opplæringspenger, arbeidsavklaringspenger og dagpenger i samme periode. Dette er informasjon som innhentes fra andre interne registre fordi man ikke kan få sykepenger samtidig som man mottar stønadene som nevnt over.
- NAV henter også informasjon om institusjonsopphold, sykdomshistorikk og sykepengehistorikk fra interne registre. Dette benyttes til å beregne antall dager og hvor mye du kan få i sykepenger.
NAV sjekker om opplysningene som er samlet inn oppfyller kravene som er satt i reglene for å kunne motta sykepenger.
Hvis vilkårene er oppfylt, går saken til utbetaling. Den automatiske beslutningen vil du kunne se på innloggede sider. Gå til “Ditt sykefravær” og deretter til “Svar på søknader”.
Dette har du rett til
Når sykepengesaken din behandles automatisk har du rett til
informasjon: Som sykmeldt har du rett til å få tilstrekkelig informasjon om automatiseringssystemet som brukes til å behandle søknaden. Dette omfatter hvordan systemet fungerer, hvilke kriterier som brukes for å vurdere søknaden, og hvilken rolle automatisering spiller i beslutningsprosessen.
å klage: Som sykmeldt kan du klage på den automatiske behandlingen av personopplysningene dine.
en vurdering av saksbehandler: Selv om behandlingen er automatisert, har du rett til å få saksbehandleren til å se på saken din om det er nødvendig. Dette betyr at en saksbehandler skal være tilgjengelig for å vurdere og ta beslutninger i tilfeller der automatiseringssystemet ikke kan håndtere situasjonen tilstrekkelig, og ved spesielle behov eller spørsmål.
- en manuell overprøving av avgjørelsen: Som sykmeldt har du rett til å be om en manuell overprøving av en avgjørelse som er tatt av automatiseringssystemet. For enkeltvedtak vil retten til menneskelig inngripen og retten til å bestride avgjørelsen i utgangspunktet ivaretas av forvaltningslovens regler om klage, ettersom klager behandles manuelt i Arbeids- og velferdsetaten.
Vi kan også sende opplysninger om deg til trygdeordninger i andre land.
Du kan lese mer om hvordan NAV behandler personopplysninger i Arbeids- og velferdsetatens personvernerklæring på nav.no/personvern
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg