Ta i bruk digitale løsninger for økonomisk sosialhjelp
FOR ANSATTE I KOMMUNEN ELLER FYLKESKOMMUNEN
|Oppdatert 22. april 2024
Rekkefølgen for påkobling
Kopier lenkeLenken er kopiertKommuner kan ta i bruk digitale løsninger i følgende rekkefølge fordi løsningene bygger på hverandre teknisk sett:
- digital søknad
- innsynsløsning for bruker
- innsynsflaten for NAV Kontaktsenter
Kommune kan også koble seg på alle løsningene samtidig.
Les om digitale løsninger for økonomisk sosialhjelp
Innhold
Rekkefølgen for påkobling
Kopier lenkeLenken er kopiertKommuner kan ta i bruk digitale løsninger i følgende rekkefølge fordi løsningene bygger på hverandre teknisk sett:
- digital søknad
- innsynsløsning for bruker
- innsynsflaten for NAV Kontaktsenter
Kommune kan også koble seg på alle løsningene samtidig.
Les om digitale løsninger for økonomisk sosialhjelp
Digital søknad og innsynsløsning for søker
Kopier lenkeLenken er kopiertKommunen må ta direkte kontakt med fagsystemleverandøren og avtale
- hvilke tekniske forberedelser som må gjøres i fagsystemet for sosiale tjenester
- datoen for installasjon og eventuell opplæring.
Fagsystemleverandøren melder fra påkoblingsdatoen til Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Kommunen må inngå nødvendige avtaler med fagsystemleverandøren, Kommunesektorens organisasjon (KS) og Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Informasjon om avtaler for Digisos-løsningene
Har din kommune inngått avtaler om Digisos-løsningene i forbindelse med påkobling til digital søknad og nå ønsker å ta i bruk innsynsløsningen, kan du høre med Arbeids- og velferdsdirektoratet ved Team Digisos om dere trenger å inngå en oppdatert versjon av databehandleravtalen. E-postadresse: digisos@nav.no.
Kommunen bør vurdere personvernkonsekvenser og foreta risiko- og sårbarhetsanalyse i forbindelse med påkobling til digital søknad og innsyn for søker.
Maler utarbeidet av KS som kommunen kan bruke som utgangspunkt for egne vurderinger:
DPIA for Digisos (personvernkonsekvenser) - filen lastes ned
ROS for Digisos (risiko- og sårbarhetsanalyse) - filen lastes ned
Veiledere og ledere bør bli kjent med løsningene og hvordan innføring av disse vil påvirke deres arbeidshverdag og eventuelt den måten de jobber på.
Kjennskap til løsningene vil gjøre veiledere bedre i stand til å rådføre søkere i bruk av løsningene og få flere til å bruke dem. NAV-ansatte finner aktuelt veiledningsmateriell på interne sider om Digisos-løsningene.
Kommunen må konfigurere seg og aktivere den digitale søknaden (mottak) og innsyn for søker (saksoppdateringer) i Fiks. Oppskrift for konfigurasjon av Fiks Digisos (KS).
OBS! Dette gjelder alle kommuner som inngår i vertskommunesamarbeid, ikke bare vertskommunen.
Håndbok for innføring av innsynsløsning for søker - Digisos (pdf) inneholder informasjon om ulike steg i forberedelsesprosessen til påkobling.
Innsynsflaten for NAV Kontaktsenter
Kopier lenkeLenken er kopiertDigital søknad og innsynsløsning for bruker skal være aktivert før kommunen kan aktivere tilgang til innsynsflaten til NAV Kontaktsenter.
Arkivansvarlig i kommunen, eller den som har tilgang og tidligere har håndtert påkobling til Digisos-løsningene via FIKS Konfigurasjon, kan logge inn og aktivere opplysninger til NKS. Dette gjøres her: https://forvaltning.fiks.ks.no/
OBS! I vertskommunesamarbeid må alle kommuner aktivere tjenesten i konfigurasjonen, ikke bare vertskommunen.
Brukerstøtte hos KS kan kontaktes ved behov for bistand: fiks@ks.no.
Avtalen beskriver ansvaret for de ulike stegene som gjør opplysningene tilgjengelig for NAV Kontaktsenter.
Informasjon om signering av avtalen ligger på siden med informasjon om avtaler om Digisos-løsningene.
Ta kontakt ved spørsmål
Kopier lenkeLenken er kopiertHar du spørsmål rundt konfigurering i Fiks Digisos, ta kontakt med KS på fiks@ks.no.
Gjelder spørsmålet ditt fagsystemet, må du ta kontakt med fagsystemleverandøren.
For øvrige spørsmål og innspill til innhold på disse sidene, ta kontakt med Team Digisos på digisos@nav.no.