Meld fra til NAV om hvem som oppholder seg i institusjonen
FOR SAMARBEIDSPARTNERE
|Oppdatert 2. mars 2023
Helseinstitusjoner, alders- og sykehjem og fengsler har plikt til å sende melding til NAV om alle personer som blir skrevet inn og ut av institusjonen.
Innhold
Hva sier loven?
Helseinstitusjoner, alders- og sykehjem og fengsler har plikt til å sende melding til NAV om alle personer som blir skrevet inn og ut av institusjonen.
Når skal meldingen sendes?
Den rutinemessige rapporteringsplikten gjelder alle inn- og utskrivninger, uavhengig av om personen får utbetalinger fra NAV eller ikke.
Institusjonene skal derfor ikke avklare med personen om de får utbetalinger fra NAV før de sender meldingen.
Hensikten er at NAV skal kunne vurdere om personen har rett til utbetalinger fra NAV, og eventuelt beregne riktig utbetaling.
Under ser du hvordan ulike institusjoner skal melde fra til NAV.
Rapporteringsplikten er forankret i folketrygdloven (lovdata.no).
Kriminalomsorgen – meld fra til NAV
Det er egne regler for å beregne utbetalinger fra NAV under opphold i fengsel. NAV har derfor behov for rask informasjon fra Kriminalomsorgen når en person kommer i varetekt eller soner en fengselsdom.
Meld fra om institusjonsopphold
Meldingen sendes til det lokale NAV-kontoret som personen tilhører.
Alders- og sykehjem – meld fra til NAV
Det er viktig at NAV raskt får melding om innleggelse eller utskriving ved opphold på alders- og sykehjem. Opphold på alders- og sykehjem kan påvirke personens rett til utbetalinger fra NAV, noe som blant annet kan bety at utbetalinger kan bli stanset eller redusert.
Meld fra om innleggelse i aldershjem
Meldingen sendes til:
NAV Familie- og pensjonsytelser 2, Postboks 6600 Etterstad, 0607 OSLO.
Helseinstitusjoner – meld fra til NAV
Det er viktig at NAV raskt får melding om opphold på helseinstitusjon. Oppholdet kan påvirke personens rett til utbetalinger fra NAV, noe som kan bety at utbetalinger kan bli stanset eller redusert.
Hver enkelt helseinstitusjon må melde fra per brev til NAV. Brevet skal inneholde denne informasjonen:
- Navn på person/pasient
- Fødselsnummer/d-nummer
- Institusjonsnavn (også navn på underenhet), adresse og organisasjonsnummer
- Inn- og utdato for oppholdet
- Oppholdstype: ferieopphold, dagpasient, opptreningsinstitusjon, heldøgnspasient, fødsel
Brevet sendes til det lokale NAV-kontoret personen tilhører.
Det jobbes med å lage en digitalløsning for innrapportering om opphold på helseinstitusjon, men inntil videre må meldinger sendes per brev.