Hvis du svarer ja, bruker vi informasjonskapsler og lignende teknologi til statistikk, analyse, spørreundersøkelser og brukertester. Målet er å forstå hvordan du og andre bruker nav.no, slik at vi kan forbedre nettsidene og tjenestene våre.
Du kan når som helst endre samtykket ditt via lenken i bunnmenyen.
Barn og unge med funksjonshemminger og deres familier kan få fast kontaktperson på hjelpemiddelsentralen. Ordningen skal gi trygghet, forutsigbarhet og fleksibilitet.
Hvem kan få fast kontaktperson?
Barn og unge under 18 år som er avhengig av hjelpemidler til daglig og deres foreldre/foresatte er aktuelle for ordningen. Dersom du allerede har en fast kontaktperson i kommunen som du vil beholde, er ikke hjelpemiddelsentralens ordning aktuell for deg.
Hva innebærer det å ha en fast kontaktperson?
Hensikten med fast kontaktperson er at du som forelder eller foresatt til barn med funksjonsnedsettelser skal få et koordinert og forutsigbart tilbud. Du får også større innflytelse på beslutninger som gjelder valg av hjelpemidler. Målet er rask behovsavklaring, kortere saksbehandling og godt samarbeid med hjelpemiddelsentralen.
En fast kontaktperson ved Nav hjelpemiddelsentral vil:
Bidra til å fjerne unødige hindringer på tvers av nivå og fagmiljø i etaten og gjøre hjelpemiddelformidlingen lettere tilgjengelig og mer oversiktlig
Legge til rette for at du/barnet ditt kan kontakte samarbeidspartnere (kommunen, leverandør, hjelpemiddelsentralen) etter eget behov
Koordinere tjenesten fra hjelpemiddelsentraleninformere om rettigheter, produkter og løsninger
Sørge for tilgang til produkter i bestillingsordningen