Tilskudd til leverandører av elektronisk pasientjournal
Leverandører av elektronisk pasientjournal (EPJ) kan innen 1. september 2016 søke om tilskudd til videreutvikling av elektronisk samhandlingsløsning for oppfølging av sykmeldte.
Tilskuddet gjelder leverandører av elektronisk pasientjournal (EPJ) til sykmeldere som ikke vil kunne få finansiert utvikling fra annen offentlig myndighet. Leverandørene må ha kunder som produserer minst 40.000 eller cirka 1 prosent av alle sykmeldinger per år. Søker som har mottatt tilskudd under tidligere ordning (kunngjort desember 2013) eller til samme formål vil ikke komme i betraktning.
Hensikten med ordningen er å videreutvikle allerede etablerte elektroniske kanaler mellom Nav og sykmelder. Dette skal bidra til en oppdatert, målrettet og arbeidsrettet informasjonsinnhenting av helseopplysninger. Løsningen skal være fleksibel med tanke på politiske føringer.
Viktige mål for ordningen er:
- Sykmeldere skal kunne ta løsningen i bruk før utgangen av 2016.
- Løsningen blir et godt verktøy for sykmelder og pasienten i sykefraværsoppfølgingen med høy kvalitet på helseopplysninger.
- Løsningen inneholder funksjonalitet for mottak av elektronisk oppfølgingsplan fra arbeidsgiver samt bruk av dialogmeldinger mellom Nav og sykmelder.
- Løsningen baseres på CPP/CPA.