Utvidet oppfølging i fag- og yrkesopplæring
Erfaringer fra forsøk med opplæringstiltak av lengre varighet. Delrapport 2 fra følgeevalueringen.
På oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet følger ideas2evidence et forsøk med opplæringstiltak av lengre varighet. Hensikten er å undersøke om forlenget varighet på tiltaket kan gjøre det mulig for flere brukere uten formelle kvalifikasjoner og med svake norskferdigheter å starte og fullføre fagopplæring. Dette er andre delrapport fra prosjektet, som gjennomføres i perioden 2023–2029.
Tre Nav-fylkesenheter deltar i forsøket: Oslo tilbyr barne- og ungdomsarbeiderfaget basert på Samarbeidsmodell Oslo, Øst-Viken tilbyr restaurant- og matfag ved Vestby og Sørumsand, og Vestland tilbyr helsearbeiderfaget basert på tidligere tverretatlig samarbeid.
Denne delrapporten beskriver endringer i samarbeidet og opplæringstilbudet, brukererfaringer og oppfølgingen fra Nav. Rapporten bygger på intervjuer med involverte aktører og deltakere, samt oppdaterte beskrivelser av opplæringsløpet i hvert fylke.
Undersøkelsen viser at oppfølgingen av deltakerne organiseres ulikt i de tre fylkene, og at Navs rolle og involvering varierer. En viktig ambisjon i forsøket har vært at Nav skal følge opp deltakerne gjennom hele opplæringsløpet, for på den måten å bidra til økt gjennomføring og forebygge frafall. Forfatterne peker på at tett samarbeid mellom skolen og Nav har stor betydning for oppfølgingen av deltakerne, og at Navs bidrag kan være avgjørende for at deltakerne klarer å stå i opplæring. Ifølge rapporten fremstår Navs rolle imidlertid som uklar i flere tilfeller. Mye av oppfølgingsansvaret faller på skolen, og deltakerne forholder seg i varierende grad til Nav. I samtlige fylker fremstår forsøket som lite forankret i Navs førstelinje.
En tydelig og tilgjengelig Nav-ressurs, i form av en koordinator med tett tilknytning til skolene og deltakerne, kan bidra til en mer helhetlig, forutsigbar og effektiv oppfølging. Undersøkelsen viser hvordan koordinatorrollen fungerer som et bindeledd mellom skole, deltaker og veiledere, og bidrar til bedre informasjonsflyt og raskere løsninger i enkeltsaker. Deltakere og lærere fremhever også betydningen av at koordinatoren er fysisk til stede og lett tilgjengelig for deltakerne. Dette gir lavere terskel for å håndtere praktiske og økonomiske utfordringer underveis, og deltakerne opplever bedre støtte.
Les hele delrapport 2 fra Utvidet oppfølging i fag- og yrkesopplæring
Fakta
- Første delrapport ble levert i august 2024, og sluttrapporten skal leveres i november 2029.
- Bakgrunnen for forsøket: I 2022 ga Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID) Nav i oppdrag å iverksette et avgrenset forsøk med opplæringstiltak av lengre varighet for en målgruppe som trenger norskopplæring, opplæring i grunnleggende ferdigheter og fagopplæring.
- Formålet med forsøket er å undersøke om utvidet varighet og oppfølging fra Nav bidrar til at fylkene kan utvikle og tilby tilrettelagte fag- og yrkesopplæringsløp for personer som ellers ville brukt mer enn fire år på å fullføre fagbrevet.