Kvalitativ undersøkelse av arbeidsmarkedstiltaket Arbeidstrening
Dette er første del av en evaluering av tiltaket Arbeidstrening, som beskriver hvordan tiltaket brukes, hva som kjennetegner deltakere i tiltaket og innhold og oppfølging i tiltaket.
Oslo Economics har, i samarbeid med Frischsenteret, fått i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å gjennomføre en evaluering av Arbeidstrening. Evalueringen er todelt. Del 1 er en kvalitativ kartlegging av innholdet i tiltaket og hvordan tiltaket brukes. Formålet er å belyse hvilke behov Arbeidstrening dekker, opp mot behovene tiltaket er ment å dekke. Del 2 er en kvantitativ analyse av resultater og effekter samt kostnadseffektiviteten av tiltaket. Denne rapporten presenterer funn fra del 1.
Rapporten er basert på intervjuer og arbeidsmøter med NAV-veiledere og arbeidsgivere. De har intervjuet og hatt arbeidsmøter med 25 veiledere fra 14 kontorer, som representerer NAV-kontor av varierende størrelse og med varierende andel brukere i Arbeidstrening. De har også intervjuet 22 arbeidsgivere, som har eller har hatt deltakere i Arbeidstrening i løpet av de siste to årene, samt arbeidsgiverforeninger og enkelte tidligere deltakere. Arbeidsgiverne er delvis rekruttert via NAV-kontorene og gjennom direkte kontakt med større virksomheter i bransjer som bruker tiltaket mest.
Arbeidstrening ble innført i 2017 og erstattet det tidligere tiltaket Arbeidspraksis i ordinært arbeidsliv. Forskning har vist ingen eller negative effekter av Arbeidspraksis på overgang til arbeid. På bakgrunn av dette ble det gjort en rekke endringer i overgangen til Arbeidstrening, blant annet med krav om avklaring av formål og tettere oppfølging av deltakeren underveis.
Basert på den kvalitative undersøkelsen, vurderer forskerne at Arbeidstrening fremstår som et nyttig tiltak i NAVs samlede tiltaksportefølje. Tiltaket bidrar til å dekke reelle behov blant NAV sine brukere og arbeidsgivere. Arbeidstrening utgjør også en viktig arena for samarbeid mellom NAV og arbeidsgivere, som kan være nyttig for begge parter. Samarbeidet gjennom tiltaket øker NAVs kompetanse om arbeidsgivere og knytter NAV nærmere til arbeidslivet. De viktigste årsakene til at Arbeidstrening ikke fungerer etter hensikten er antakeligvis utilstrekkelig oppfølging fra NAV-veiledere og mangelfullt samarbeid med arbeidsgivere. Bruken av Arbeidstrening ser altså ut til å måtte vurderes tett opp mot oppfølgingen som tilbys parallelt.