Følgeevaluering av behovstilpasset oppfølging i Nav
Underveisrapport fra evalueringen av en ny metode for prioritering av oppfølgingsressurser i Nav-kontoret.
Proba samfunnsanalyse følgeevaluerer utprøvingen av en ny metode for behovstilpasset oppfølging, på oppdrag for Arbeids- og velferdsdirektoratet og Nav Oslo. Metoden prøves ut på alle Nav-kontor i Oslo. I første fase har veiledere som følger opp AAP-mottakere over 30 år, tatt i bruk metoden. Etter planen skal metoden tas i bruk for samtlige brukere over 30 år innen utgangen av 2026. Denne første delrapporten beskriver implementering av metoden i en tidlig fase, samt foreløpig måloppnåelse.
Metoden er utarbeidet av Nav Oslo og Nav-kontorene i fylket, og skal gi et felles faglig grunnlag for prioritering av brukere i store porteføljer. Veilederne kartlegger seks faktorer som til sammen gir informasjon om brukerens oppfølgingsbehov, og plasserer brukeren i en av fire kategorier. For hver oppfølgingskategori er det foreslått et tidsintervall for hvor ofte Nav skal ta initiativ til samtaler.
Ifølge underveisrapporten er metoden i all hovedsak implementert i Nav-kontorene, men det finnes variasjoner i hvordan de ulike delene av metoden er tatt i bruk. Forfatternes vurdering er at metoden virker egnet til å identifisere brukere med stort oppfølgingsbehov, og at den gir en tydelig føring om at brukere i prioritert kategori skal gis tettest oppfølging. Samtidig peker de på at den i varierende grad bidrar til forutsigbarhet for brukerne, og at dette kan ha sammenheng med at kommunikasjon med brukere om Navs vurdering av oppfølgingsbehovet ikke er tilstrekkelig vektlagt i metoden og utprøvingen.
Les hele rapporten Følgeevaluering av behovstilpasset oppfølging i Nav. Underveisrapport.
Fakta
- Prosjektperioden er 2025-2026.
- Datagrunnlaget for delrapporten er intervjuer med ledere, fagkoordinatorer og veiledere ved fem Nav-kontor, samt fagpersoner i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Forskerne har også gjennomført en spørreundersøkelse til avdelingsledere ved samtlige Nav-kontor.
- Overordnede målsetninger med metoden som prøves ut, er at Nav skal sikre gode og likeverdige tjenester, at brukeroppfølgingen blir likere på tvers av Nav-kontor, og at Nav skal gi tettest oppfølging til brukere med størst oppfølgingsbehov. I tillegg er det angitt noen mål for veiledere, ledere og brukere.