Kartlegging av verneombudenes arbeid
Rapport fra en undersøkelse av verneombudenes arbeid.
Forskere fra Fafo har gjennomført en undersøkelse av verneombudenes arbeid, på oppdrag fra Nav. Formålet har vært å få frem et bredt bilde av verneombudenes arbeid. Undersøkelsen bygger på to spørreundersøkelser - én til virksomhetsledere, og én blant verneombud, samt kvalitative intervjuer med hovedverneombud.
Les hele rapporten Kartlegging av verneombudenes arbeid
Forståelse og praktisering av verneombudsrollen
Ifølge rapporten deltar verneombud i et bredt spekter av arbeidsoppgaver, som varierer mellom bransjer og virksomheter. Deltakelse i ulike former for kartlegginger av arbeidsmiljøet er sentrale oppgaver for verneombudene. Når det gjelder tid brukt på vervet, er det også store variasjoner.
Hovedverneombudene beskriver at hvor godt ordningen fungerer, både avhenger av de lokale verneombudenes engasjement og tid og ressurser til å utføre vervet. Ulike bransjer og verneområder har ulike risikofaktorer, noe som også påvirker verneombudenes arbeid.
Dialog og samarbeid med andre aktører i HMS-arbeidet
Verneombudsrollen dreier seg mye om dialog og samarbeid med ulike aktører i HMS-arbeidet. Undersøkelsen viser at erfaring, tillit og tilgjengelighet er viktige stikkord både for dialogen og samarbeidet mellom verneombudene og ledelsen, men også for hvordan ordningen fungerer som et bindeledd mellom arbeidstaker og arbeidsgiver.
Verneombudsrollen sett opp mot intensjonene og virkemidlene i IA-avtalen
Vernebudene er gitt en sentral plass i IA-arbeidet, og avtalen skal støtte opp under arbeidet som ledere, tillitsvalgte og verneombud og ansatte gjør i den enkelte virksomhet. Få verneombud svarer at de i stor grad er involvert i arbeid med å redusere sykefravær og frafall, og forfatterne peker på at det er rom for å involvere verneombudene tettere i IA-arbeidet ute i den enkelte virksomhet.
Variasjon i bruk av verneombudet
Rapporten konkluderer med at det samlet sett fremstår som om verneombudene fungerer godt i virksomhetene. Verneombudene har gjennomgående en aktiv rolle, og bidrar til det systematiske HMS-arbeidet i samarbeid med arbeidsgiver og andre. Samtidig forteller noen om utfordringer med å få valgt et verneombud, og med relasjoner mellom verneombud og arbeidsgiver. Utfordringene er størst i de minste virksomhetene, og i virksomheter med svake partsrelasjoner i form av manglende tariffavtale eller tillitsvalgte.
Fakta
- Prosjektet er bestilt av Nav, og finansiert gjennom FoU-programmet under IA-avtalen.
- Prosjektperioden var april 2024 – april 2025.
- Verneombudsordningen har en sentral plass i norsk arbeidsliv. Alle virksomheter med flere enn fem ansatte, skal ha et verneombud.