Informasjonsutveksling mellom Nav og sykmelder
Rapport fra en undersøkelse av informasjonsutvekslingen mellom Nav og sykmelder, bestilt under IA FoU-programmet.
I denne undersøkelsen har forskere fra Oxford Research sett nærmere på sykmelders kunnskap om Nav, og hvordan Nav legger til rette for at at sykmelder kan forstå og utøve sin rolle på en god måte.
Forskerne har også undersøkt hvordan de rådgivende legene i Nav kan vedlikeholde og øke egen kompetanse. Kunnskapen fra forskningsoppdraget skal inngår i kvalitetsarbeidet rundt informasjonsutvekslingen mellom Nav og sykmelder.
Den daglige informasjonutvekslingen
Ifølge rapporten opplever Nav-ansatte i større grad å ha tilstrekkelig kunnskap om og forståelse for fastlegenes arbeidshverdag, enn motsatt. Nav-ansatte er også mer fornøyde med informasjonen de mottar fra fastlegene, enn fastlegene er med informasjonen de får fra Nav.
Fastlegene ønsker mer informasjon fra Nav, blant annet om pasientens økonomiske rettigheter og vedtak, arbeidsrettede tiltak og resultater av disse, og om informasjon om Navs dialog med pasienten. Nav-ansatte etterlyser på sin side mer detaljerte funksjonsvurderinger, tydeligere begrunnelser for sykmeldingsgrad, og mer informasjon om behandlingsplan og prognose.
Barrierer for informasjonsutveksling
Det er særlig to forhold som utpeker seg gjennom undersøkelsen. Det første er at både Nav-ansatte og fastleger trenger mer kunnskap om hverandre, og mer forståelse. Det andre er tidsaspektet – både i form av manglende kapasitet, og utfordringer rundt tidspunkt for informasjonsutvekslingen.
Andre barrierer er mangelfulle digitale systemer for informasjonsutveksling, og manglende kultur for samhandling mellom Nav og fastleger. Ulike oppfatninger av hva som er til beste for den sykmeldte, samt forskjeller i fagspråk og terminologi, oppleves også som betydningsfulle barrierer. Ellers er behovet for å forbedre sykmeldingsblanketten (L1) og skjemaet for legeerklæring ved arbeidsuførhet (L40), et hyppig gjentakende tema i intervjuene. Forskerne finner også at manglende kjennskap til regelverket rundt personvern og taushetsplikt er en større barriere for informasjonsutvekslingen enn regelverket i seg selv.
Oxford Research anbefaler ulike grep for bedre informasjonsutveksling mellom Nav og sykmelder. Blant annet å øke kunnskapen om den rådgivende legetjenesten i Nav, flere møtepunkter mellom Nav og sykmelder, og andre tiltak som påvirker informasjonsutvekslingen mer indirekte.
Fakta
- Undersøkelsen baserer seg på flere metoder for datainnsamling; informantintervjuer (42), survey (273 svar) og casestudie (8).
- Informanter og respondenter som har deltatt i undersøkelsen, består av fastleger, Nav-veiledere, rådgivende overleger i Nav, samt representanter fra Arbeids- og velferdsdirektoratet, Helsedirektoratet, Legeforeningen og Norsk forening for allmennmedisin.
- Forskningsoppdraget er finansiert av FoU-programmet under IA-avtalen.