Lovgivning og behandling av statistikk i Nav
1. Hjemmel for lagring og publisering av statistikk
Arbeids- og velferdsforvaltningen (Nav) består av den statlige Arbeids- og velferdsetaten og de delene av kommunens tjenester som inngår i de felles lokale Nav-kontorene. Nav er ansvarlig for en effektiv arbeids- og velferdsforvaltning (Nav-loven §1). Arbeids- og velferdsetaten skal forvalte arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven (med noen unntak) og andre lover hvor oppgaver er lagt til etaten, samt innhente informasjon om arbeidsmarkedet (Nav-loven §4). På bakgrunn av disse lovkravene og krav i årlige tildelingsbrev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet utarbeider Nav statistikk for intern og ekstern bruk.
For å understøtte og forstå arbeids- og velferdsforvaltningen er det behov for statistikk over arbeidsmarkedet, personer som bistås av Nav, ytelser som utbetales, overgang til arbeid, utviklingstrekk, omfang og generell informasjon om statistiske enheter.
Nav er ansvarlig for deler av den offisielle statistikken i Norge under Nasjonalt program for offisiell statistikk. Dette gjelder hovedområde 5.1 «Arbeid og lønn», delområde «Arbeidsledighet og ledige stillinger» og delområde «Arbeidsmiljø, sykefravær og arbeidskonflikter», og hovedområde 5.15 «Sosiale forhold og kriminalitet», delområde «Offentlige pensjoner og stønader».
Offisiell statistikk utarbeides i henhold til Statistikkloven. Kravene i statistikkloven er i samsvar med europaparlaments- og rådsforordningen om europeisk statistikk, som inneholder kvalitetskrav eller retningslinjer for utvikling, utarbeiding og formidling av europeisk statistikk. I Europa må alle land i EU og EFTA forholde seg til Retningslinjer for europeisk statistikk. Statistikkloven er gjort gjeldende i norsk rett gjennom EØS-avtalen. Sammen med FNs 5 grunnleggende prinsipper for offisiell statistikk utgjør de europeiske retningslinjene for statistikk (European Statistics Code of Practice) et internasjonalt rammeverk for offisiell statistikk.
Kravene i de europeiske retningslinjene omfatter hele produksjonskjeden, fra datakildene til statistikken som formidles. Koordinering av statistikkproduksjonen inngår, og det stilles krav til kostnadseffektivitet og begrensning av oppgavebyrden. Faglig uavhengighet og upartiskhet er kjerneverdier for produsenter av offisiell statistikk. Uavhengighet i forhold til politisk og annen ekstern påvirkning på utvikling, utarbeiding og formidling av statistikk er lovhjemlet for SSB. For Nav gjelder kravet til faglig uavhengighet i denne sammenhengen vår virksomhet knyttet til produksjon av offisiell statistikk, men etaten bruker de samme prinsippene også ved produksjon av offentlig statistikk.
2. Krav til offisiell statistikk
Krav til offisiell statistikk angis i statistikkloven § 5:
- Offisiell statistikk skal utvikles, utarbeides og formidles på en faglig uavhengig, upartisk, objektiv, pålitelig og kostnadseffektiv måte.
- Utviklingen, utarbeidingen og formidlingen av offisiell statistikk skal skje på grunnlag av enhetlige standarder og harmoniserte metoder.
- Statistikken skal være relevant, nøyaktig, aktuell, punktlig, tilgjengelig og klar, sammenlignbar og sammenhengende.
3. Behandling av personopplysninger
Ingen enkeltpersoner skal kunne identifiseres i statistikk fra Nav. I henhold til Statistikklovens § 7-1 har Nav derfor valgt å erstatte verdier i celler hvor tallene er mindre enn 4 med spesialtegn «*». Dette for å sikre at verdiene ikke kan føres tilbake til identifiserbare enkeltpersoner. I noen statistikker benyttes høyere grense enn 4.
Nav er behandlingsansvarlig for data etter personvernforordningen. Hjemmel for behandling av personopplysninger:
- Nav-loven § 1, 4, 4a og 7a (med de lover som denne henviser til: arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven, lov 18. desember 2009 nr. 131 om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen og andre lover som forvaltes av arbeids- og velferdsforvaltningen).
- personopplysningsloven § 8
- personopplysningsloven artikkel 6(1)e Allmennhetens interesse eller offentlig myndighet, statistiske formål, jf e) behandlingen er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt
- personvernforordningen artikkel 89
- for statistikk med særlige kategorier av personopplysninger, gjelder hjemmel i tillegg personopplysningsloven § 9
4. Retten til innsyn, retting og sletting
I henhold til lov om behandling av personvernopplysninger §17 er det i hovedsak ikke mulig å be om innsyn i hvilke statistikker en selv kan være en del av:
Retten til innsyn etter personvernforordningen artikkel 15 gjelder ikke for behandling av personopplysninger for arkivformål i allmennhetens interesse, formål knyttet til vitenskapelig eller historisk forskning eller statistiske formål i samsvar med personvernforordningen artikkel 89 nr. 1 så langt:
- det vil kreve en uforholdsmessig stor innsats å gi innsyn eller
- innsynsrett vil sannsynligvis gjøre det umulig eller i alvorlig grad hindre at målene med behandlingen nås.
Retten til retting og begrensning av behandling etter personvernforordningen artikkel 16 og 18 gjelder ikke for behandling for arkivformål i allmennhetens interesse, formål knyttet til vitenskapelig eller historisk forskning eller statistiske formål i samsvar med personvernforordningen artikkel 89 nr. 1 så langt rettighetene sannsynligvis vil gjøre det umulig eller i alvorlig grad hindre at målene med behandlingen nås.
5. Databehandling
Ved utarbeidelse av offisiell og offentlig statistikk fra Nav behandles data i korte trekk slik:
- Data hentes fra Navs ulike vedtakssystemer og andre kilder (interne og eksterne)
- Pseudonymiserte statistikkopplysninger lagres i datavarehus og en databank på tilgangsstyrt sikker filkatalog.
- Pseudonymiserte statistikkopplysninger leses inn i et statistikkprogram.
- Data kobles med andre data som f.eks. personkjennetegn i henhold til formål med behandlingen.
- Data aggregeres til sluttprodukter som tabeller og statistiske mål.
- Tabeller og aggregert informasjon publiseres.