Kritiske diskusjoner gir opplevd medvirkning – En analyse av Navs brukerutvalg
Arbeid og velferd nr.1-2021
Av Tor Erik Nyberg, Sverre Friis-Petersen, Stine Renate Otterbekk, Anders Thorgersen
Nav har som ambisjon at brukerutvalgene skal bidra til å endre og forbedre Nav. I denne artikkelen undersøker vi om sammensetning av, og samarbeidsklima i, brukerutvalgene har sammenheng med den opplevde brukermedvirkningen blant deltakerne. Vi undersøker dette gjennom en spørreundersøkelse blant brukerrepresentanter og Nav-ansatte som deltar i brukerutvalgene.
Den opplevde brukermedvirkningen varierer både med kjennetegn ved brukerutvalget og med hvilken part i utvalget som svarer. Vi finner at den opplevde brukermedvirkningen rangeres høyere blant Nav-ansatte når utvalgene ledes av Nav, enn når de ledes av en brukerrepresentant. Kanskje kan brukerutvalgets arbeid knyttes tettere opp til Navs drift når samme person leder begge, eller kanskje er det uttrykk for en skjevhet som skyldes positiv selvevaluering. Høy grad av åpenhet for saker på brukerutvalgenes agenda teller positivt for den opplevde brukermedvirkningen blant brukerrepresentanter, men negativt blant Nav-ansatte. Dette kan skyldes at mange saker hindrer utvalget i å prioritere eller at det tas opp saker som er mindre relevante for det nivået brukerutvalget er plassert i organisasjonen. Til slutt finner vi at et samarbeidsklima hvor deltakerne opplever at de tar seg tid til å kritisk diskutere løsninger, har tydelig positiv sammenheng med opplevd brukermedvirkning sett fra begge parters ståsted.
Kritiske diskusjoner gir opplevd medvirkning – En analyse av NAVs brukerutvalg (pdf)
English Summary
The Norwegian Labor and Welfare Administration’s (Nav) ambition with the user committees, is that they shall contribute to change and improvements. In this article, we are concerned with whether the composition of, and the collaboration climate in the committees, relate to the perceived degree of user empowerment among the participants. We study this by means of a survey among user representatives and Nav employees who participate in the user committees.
The perceived empowerment varies both according to characteristics of the user committees and to the respondents’ point of view. We find that the user empowerment is ranked higher among Nav employees when the committees are led by themselves, than when they are led by a user representative. Perhaps the committees’ work is more closely linked to Nav’s operations when the same person heads both. Or perhaps it reflects a bias due to positive self-evaluation. A high degree of openness to issues on the user committees’ agendas counts positively for the perceived user empowerment among the user representatives, but negatively among the Nav employees. Perhaps many issues prevent the committee from prioritizing, or that issues are raised even though they are less relevant for the respective user committees’ place in the organization. Finally, we find that a co-operation climate, where the participants experience that they use ample time to critically discuss solutions, has a large positive relationship with perceived user empowerment from both parties’ point of view.