Avvik, forbedringsmelding og uhell
Her finner du retningslinjer for melding om uhell ved bruk av hjelpemidler, avvik og forbedringsmelding,
Uhell
Hvis det skjer en alvorlig hendelse med elektromedisinsk utstyr, skal hendelsen meldes til Direktoratet for medisinske produkter (dmp.no). Alvorlig hendelse vil si at personer ble, eller kunne ha blitt, alvorlig skadd eller drept i hendelsen.
Elektromedisinsk utstyr du kan låne av NAV er elektriske rullestoler og scootere, personløftere og senger.
Avvik, forbedringsmelding og uønsket hendelse
For å få et godt miljø for læring og utvikling mellom partene i hjelpemiddelformidlingen har NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag et system for melding av avvik, uønskede hendelser og forbedringsforslag for kommunene.
Hva ønsker du å melde?
Avvik: Defineres som mangel på oppfyllelse av lovbestemte, selvpålagte, og/eller andre krav. Eksempelvis mangel eller feil på avtalt leveranse eller tjeneste.
Uønsket hendelse: Hendelse som ikke er knyttet opp til lov, rutine eller forskriftskrav, men som ønskes registrert for systematisk oppfølging. Eksempelvis forhold som skaper plunder og heft.
Forbedringsforslag: Begrunnede, løsningsorienterte forslag til nye eller forbedrede rutiner eller handlingsmåter i hjelpemiddelformidlingen.
Hva skjer videre?
Når meldingen mottas ved NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag vil den videreformidles til rett person ut fra meldingens innhold.
Tilbakemeldingene til hjelpemiddelsentralen vil bli systematisert og være et viktig bidrag i det kontinuerlige forbedringsarbeidet til beste for brukerne og samarbeidspartnerne i kommunene.
Vi vil gi deg en tilbakemelding når vi har behandlet henvendelsen din.
Anonymiser eventuelle brukerdata. Vi vil innhente supplerende informasjon ved behov.