Samarbeidsavtalen
Denne samarbeidsavtalen er inngått mellom NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag og alle kommunene i Trøndelag.
FORMÅL
Formålet med samarbeidet er å samordne forvaltning og formidling av tekniske hjelpemidler samt samordne formidling av tolker og tolketjenester til hørselshemmede, døve og døvblinde til det beste for bruker. Brukerne skal oppleve en koordinert og enhetlig tjeneste. Samarbeidspartene skal på tvers av forvaltningsnivåene, bidra til å løse brukers problemer ut fra en helhetsvurdering av situasjonen i hjem, skole, arbeid og fritid.
Partene forplikter seg gjennom denne avtalen å utvikle et godt samarbeid basert på felles utfordringer på hjelpemiddelområdet, kompetanse- og informasjonsdeling, en koordinert internkontroll, effektiv formidling og forvaltning. Avtalen skal være godt kjent i begge organisasjoner.
Felles utfordringer på hjelpemiddelområdet frem mot 2030
- Vi vil få en sterk vekst av den eldre delen av befolkningen frem mot 2030
- Det er flere som lever lengre med ulike funksjonsnedsettelser
- Vedtatt politikk er at vi skal bo i egne hjem lengst mulig og det skal legges til rette for at man kan være så selvhjulpen som mulig
- Mangelfull universell utforming generelt i samfunnet fører til at personer med en funksjonsnedsettelse trenger hjelpemidler som kompensering av for dårlig tilrettelegging
- Vedvarende lav sysselsetting blant personer med nedsatt funksjonsevne
- Raskere omstillingstakt i arbeidslivet
- Høyere og andre brukerforventninger
- Brukers rettigheter som søker, støtte til å gjennomføre egen formidlingsprosess
- Oppgavefordeling som påvirker forventninger blant brukere/formidlere av hjelpemidler
- Økt digitalisering i samfunnet krever digital kompetanse i alle ledd, både til brukere og tjenesteutøvere
LOVER OG FORSKRIFTER
Samarbeidsavtalen er regulert i henhold til følgende lover og forskrifter:
- Lov om folketrygd kapittel 10, som omhandler hjelpemidler
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven)
- Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
- Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven)
- Forskrift om hjelpemiddelsentralenes virksomhet og ansvar
- Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator
- Forskrift om stønad til hjelpemidler mv
- Forskrift til opplæringslova
- Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg og elektrisk utstyr
- Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
- Forskrift om medisinsk utstyr
I tillegg vises det til:
- Helsedirektoratets veileder om rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator
- Helsedirektoratets veileder om barn og unge med habiliteringsbehov
- Utdanningsdirektoratets veileder om særskilte behov og spesialundervisning
- www.veiviseren.no Bolig for velferd
- https://bufdir.no/uu/
- https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommunikasjon-via-tolk-for-ledere-og-personell-i-helse-og-omsorgstjenestene
Oversikten er ikke uttømmende, endringer og oppdatereringer kan forekomme uten av avtalen revideres.
KOMMUNENS ANSVAR
Kommunen skal sørge for formidling av nødvendige hjelpemidler og for å tilrettelegge miljøet rundt den enkelte bruker. Kommunen skal vurdere hjelpemidler som ett av flere alternative tiltak på grunnlag av brukerens samlede behov. Samhandling mellom enheter og etater i kommunen er en nødvendig forutsetning for en helhetlig løsning for bruker.
Kommunen har ansvaret for utlån av hjelpemidler når brukers behov er midlertidige, dvs forventet varighet på funksjonstap under 2 år.
Om nødvendig skal kommunen be om bistand fra NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag eller fra andre relevante instanser.
Kommunen skal sørge for funksjonsvurdering og utredning hvor brukers totale behov legges til grunn. Kommunen er ansvarlig for opplæring i bruk, oppfølging og evaluering av hjelpemidler og må gi ansvaret for dette til ansatte som følger opp bruker i hjem, barnehage/skole, arbeid og fritid.
Kommunen har ansvar for organisering av inn- og utlevering av hjelpemidler til bruker.
Tekniske tjenester (reparasjon, service, montering og tilpasning) skal hovedsakelig utføres av kommunen. Kommunen skal gjennomføre en teknisk vurdering, og i samarbeid med hjelpemiddelsentralen bli enige om hvordan vi løser tjenesten mest mulig effektivt i hver enkelt sak basert ut fra sakens kompleksitet og kompetanse i kommunen.
Når de tekniske tjenestene krever spesifikk faglig kompetanse, som det ikke forventes at kommunen har, skal de tjeneste utføres av hjelpemiddelsentralen.
Kommunen har ansvar for at de har ansatte med kompetanse på vedlikehold, opplæring, oppfølging og evaluering av hjelpemidler skal tilegne seg nødvendig kompetanse og holde seg oppdatert ved deltagelse på kurs, hospitering, e-læring og samarbeid i brukersaker.
HJELPEMIDDELSSENTRALENS ANSVAR
I henhold til Forskrift om hjelpemiddelsentralenes virksomhet og ansvar har NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag et overordnet og koordinerende ansvar for formidling og forvaltning av tekniske hjelpemidler, stønad til bil, tolkeformidling og tolketjenester for hørselshemmede, døve og døvblinde.
NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag er et ressurs- og kompetanse-senter som skal bistå kommunene med å løse brukernes behov for hjelpemidler og tilrettelegging.
NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag har et forvaltnings- og finansieringsansvar for hjelpemidler til brukere som har et varig funksjonstap. Ansvaret omfatter innkjøp av hjelpemidlene, kostnader ved større reparasjoner og service på hjelpemidlene. NAV Hjelpemiddelsentral skal sørge for at utlån av hjelpemidler skjer i overenstemmelse med Lov om Folketrygd og tilhørende regelverk, og står som eier av hjelpemidler i utlån.
SAMARBEIDSFORMER
Det etableres et samarbeidsforum på ledernivå mellom kommunen og NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag. Forumet avholder minst ett møte i året for å følge opp samarbeidsavtalen, eller oftere ved behov. Møtene kan avholdes med en enkelt kommune eller flere kommuner sammen og kan gjennomføres fysisk eller digitalt. Samarbeidsforumet kan velge å etablere egne arbeidsgrupper som jobber videre med særskilte problemstillinger.
NAV kaller inn til det årlige samarbeidsmøtet. Begge parter kan initiere møter ved behov.
Samhandlingen mellom partene ivaretas fra kommunens side ved at kommunen oppnevner en administrativ kontaktperson som ivaretar systemsamarbeidet mellom partene.
Kommunen oppnevner kontaktpersoner på ulike aktuelle kompetanseområder.
Kommunen og NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag er gjensidig forpliktet til å involvere den andre parten i endringer som påvirker den andre. Administrativ kontaktperson i kommunen er adressat for generell og overordnet informasjon fra NAV og har ansvar for å bringe det videre til aktuelle instanser i kommunen.
Samhandlingsrutiner som beskriver arbeidsprosesser og ansvars- og oppgavefordeling i formidlingsprosessen, service og reparasjoner og tolketjenester vil bli utarbeidet i fellesskap og gjort tilgjengelig på hjemmesiden til NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag.
KOMPETANSEBYGGING
Partene skal i samarbeid utvikle og gjennomføre kompetansehevende tiltak som bidrar til gode tjenester for brukerne. Det er et mål at kompetansen ligger nærmest mulig bruker. Dersom kommunen ikke har tilstrekkelig kompetanse vil NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag bistå kommunen i digitale eller fysiske møter med å finne løsninger for den enkelte bruker. Målet med denne bistanden er å finne løsninger for bruker og dessuten bidra til læring på lang sikt for alle parter.
INTERNKONTROLL
Det er knyttet kompetansekrav både til formidling og reparasjon av hjelpemidler, jfr. internkontrollforskriften. Hvordan dette kravet blir fulgt skal i flg. internkontrollforskriftens §§5 og 6 dokumenteres i partenes internkontrollsystemer.
Kommunen forplikter seg gjennom denne avtalen til at det kun er personell med tilstrekkelig og dokumentert kompetanse som skal formidle elektromedisinsk utstyr og utføre enkle reparasjoner på elektromedisinsk utstyr.
Avvik, omfang og behov for opplæring samt innhold og gjennomføring av denne skal meldes gjensidig og dokumenteres som en del av partenes internkontrollsystem. Kommunen melder avvik til NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag via eget avvikssystem eller på eget nettskjema på hjemmesiden til NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag.
NAV Hjelpemiddelsentral Trøndelag sender avviksmeldinger til kommunen ved kontaktperson. Utveksling av avvik skal dokumenteres i partenes internkontrollsystemer.
I den løpende internkontrollen skal avvik utveksles og gjennomgås systematisk av partene som ledd i revisjonsarbeidet/det systematiske internkontrollarbeidet.
AVTALEPERIODE OG OPPSIGELSE
Samarbeidsavtalen er en løpende avtale og gjelder fra det tidspunkt den er undertegnet av partene. Overordnede endringer og beslutninger i avtaleperioden som påvirker avtalens innhold tas opp særlig mellom avtalepartene. Avtalen kan sies opp skriftlig av begge parter med seks måneders varsel.
Avtalen finnes i to likelydende underskrevne eksemplarer, en for hver av partene.