Hjelpemidler ut før søknad
Hjelpemiddelsentralen Trøndelag kan i noen tilfeller sende ut primærhjelpemidler før søknad er sendt og behandlet. Tjenesten er tilgjengelig for hjelpemiddelformidlere ved sykehus eller privateide institusjoner.
Fra og med 01.11.2022 er denne tjenesten kun tilgjengelig for ansatte ved sykehus og privateide institusjoner. Erfarne hjelpemiddelformidlere ansatt i kommunen har tilgang til digital søknad og kan oppgi i kommentarfelt dersom det er en hastesak.
I disse tilfellene kan Hjelpemiddelsentralen vurdere om hjelpemidler kan sendes ut før søknad:
- Ved terminalpleie
- Ved sårproblematikk
- Ved utskriving fra sykehus, rehabiliteringsinstitusjoner og helsehus som ikke kan planlegges
Hjelpemidler som ligger inn under denne ordningene er:
Rullator til innendørs bruk
Gåbord
Gripostang
Transportrullestol
Komfortrullestol
Trykkavlastende pute
Trykkavlastende overmadrass
Trykkavlastende madrass
Toalettforhøyer
Toalettstol
Dusjkrakk
Dusj- / toalettstol
Seng med madrass, sengegrinder og løftebøyle
Frittstående passiv løfter med seil
For å melde om et behov for hjelpemidler før søknad bruker du «Ut før søknad» skjemaet. Skjemaet er kryptert og ivaretar brukerens sikkerhet slik at personopplysninger ikke kommer på avveie.
Passer ikke brukerens behov inn under noen av kategoriene eller hjelpemidlene, kan sentralen kontaktes på telefonnummer 40 70 28 16.
Henvendelser som kommer inn før kl 14.00 vil bli behandlet samme dag og sendt med neste transport til kommunalt lager. Skjemaer som kommer inn etter kl 14.00 blir behandlet påfølgende arbeidsdag. (NB: I Trondheim gjelder fortsatt avtalen om leveringstid for saker som defineres under hast/prio). Utsendelse av hjelpemidler på første mulige rute, forutsetter at vi har ønsket hjelpemiddel på lager.
Søknad må ettersendes senest 2 uker etter meldt behov. Det er viktig for bruker at søknad ettersendes, da bruker vil stå uten vedtak på hjelpemidlet til søknad er behandlet. Minner om at du kan sende inn digital søknad på mange av hjelpemidlene som er på denne ordningen.