Hastesaker
Hastesak er der en må omgå vanlig saksbehandlingsrutine for å sikre særlig rask utlevering av hjelpemiddel.
Vi oppfordrer til å benytte Digital søknad om hjelpemidler der det er mulig. Hjelpemidlet vil i de fleste tilfelle leveres raskt også her, og skriftlig søknad i ettertid utgår.
Kan ikke digital søknad benyttes, vil følgende gjelde. Hastesaker registreres og leveres ut til kommunen før vedtak er gjort. Bruker og kommune er pliktig til å ettersende skriftlig søknad på hjelpemidlene. Definisjonen av en hastesak er knyttet til brukers sykdomstilstand, livssituasjon og sammenhengen hjelpemidlet skal brukes i. Hjelpemiddelsentralen vurderer i hvert tilfelle om det er en hastesak . Husk at korttidsutlån av hjelpemidler er kommunen sitt ansvar å følge opp.
Hastesak gjelder ved følgende tilfeller:
- Ved rask progredierende terminalpleie
- Ved hurtig utvikling av trykksår eller overhengende fare for trykksår
Alle hastesaker skal være avtalt med kundemottak på telefon 407 02 815. Hvis en ringer dagen før kjøreruta går til kommunen, bør en tilstrebe og ringe før kl 11.00 dette på grunn av pakking av bilene. Når søknaden sendes inn skal det noteres i merknadsfeltet på søknaden at saken er ringt inn som en hastesak og at hjelpemidlet allerede er utlevert.
Hjelpemidler som ligger innunder denne ordningen er:
- rollator
- gåbord
- transportrullestol
- komfortrullestol
- trykksårforebyggende sitteputer
- trykksårforebyggende overmadrass
- trykksårforebyggende madrass
- toalettforhøyer
- toalettstol
- dusjkrakk
- dusj- toalettstol
- seng med madrass, sengegrinder og løftebøyle
- personløfter
- hjertebrett
Hastesaker leveres vanligvis på første vanlige rutekjøring til kommunen. Hjelpemidlet kan også hentes på Hjelpemiddelsentralen.