81 prosent av brukerne er fornøyde med Nav i Agder. – Det er oppmuntrende å se at Agder har de mest fornøyde Nav-brukerne i landet. Samtidig må vi hele tiden jobbe for å bli enda bedre, sier Øyvind Vedal, direktør i Nav Agder.
Nav gjennomfører årlig en undersøkelse hvor personer som har vært i kontakt med Nav svarer på en rekke spørsmål om deres opplevelse av Nav. I Agder har 500 personer svart på undersøkelsen i 2025.
Mange av spørsmålene ber respondentene gi Nav en karakter mellom 1 og 6, hvor 1 er negativt og 6 er positivt svar. Svarer man 4 – 6 er det dermed et positivt svar og resultatene vi viser her er andelen av alle besvarelser som har svart positivt (mellom 4 og 6).
Hvor fornøyde er brukerne av Nav?
På spørsmål om de er fornøyd med Nav svarer 81 prosent at de er fornøyde med Nav i Agder. (1 er svært fornøyd, 6 er svært fornøyd). Som vist i grafen under er dette den høyeste andelen blant alle Nav-regionene i landet. Det er også en positiv utvikling i andel som er fornøyd med Nav i Agder, i 2020 var det bare 66 prosent som svarte positivt og denne andelen har på 5 år steget med 15 prosentpoeng til 81 prosent i 2025.
Tillit til Nav
På spørsmål om personene som besvarte undersøkelsen har tillit til Navs arbeid i sin helhet svarte 76 prosent positivt i 2025.
– Nav i Agder er ikke regionen som nyter størst tillit, men andelen som svarer positivt har økt med hele 13 prosentpoeng fra 2020, fra 63 prosent til 76 prosent i år, sier Øyvind Vedal.
Møtt med respekt
I undersøkelsen er brukerne også spurt om de følte at de ble møtt med respekt av Nav. Her svarer 82 prosent positivt, mellom 4 – 6 (hvor 1 er uenig og 6 er enig i at de bli møtt med respekt fra Nav). Også på dette spørsmålet har Nav i Agder hatt en god utvikling fra 77 prosent i 2020 til 82 prosent i år.
– Det er inspirerende å se fremgang på alle feltene i undersøkelsen. Samtidig kan vi ikke ha noe annet mål enn at alle skal oppleve å bli møtt av Nav på en god måte, sier Øyvind Vedal.