Leveattest for deg som får pensjon og uføretrygd i utlandet
SLIK GJØR DU DET
|Oppdatert 04. mai
Kort om leveattester
Hvis du er bosatt i utlandet og får pensjon eller uføretrygd fra NAV, kan vi be deg om å levere leveattest.
Vi gjennomfører årlig leveattestkontroller for å sikre at utbetalingene går til riktig mottaker.
Hvem må sende leveattest?
Leveattestene gjelder pensjon og uføretrygd fra folketrygden og Statens pensjonskasse, samt krigspensjon.
Du som skal sende leveattest, vil få et skjema og informasjonsbrev fra NAV. Fristen for å sende leveattesten står i brevet du får.
Kort om leveattester
Hvis du er bosatt i utlandet og får pensjon eller uføretrygd fra NAV, kan vi be deg om å levere leveattest.
Vi gjennomfører årlig leveattestkontroller for å sikre at utbetalingene går til riktig mottaker.
Hvem må sende leveattest?
Leveattestene gjelder pensjon og uføretrygd fra folketrygden og Statens pensjonskasse, samt krigspensjon.
Du som skal sende leveattest, vil få et skjema og informasjonsbrev fra NAV. Fristen for å sende leveattesten står i brevet du får.
Hva er fristen for å sende leveattest?
Leveattestene for 2022 ble sendt ut i begynnelsen av april. Fristen i år for å sende inn leveattesten er 5. juni.
Kontrollen med leveattester gjelder mottakere over 65 år som er registrert bosatt i
- alle land utenfor EØS-området, unntatt Afghanistan, Bhutan, Jamaica, Jemen, Libya, Russland, Storbritannia, Syria, Tajikistan og Ukraina
- EØS-landene Bulgaria, Italia, Kypros, Polen og Ungarn
På grunn av begrenset kapasitet ved norske utenriksstasjoner under Korona-pandemien, har Utenriksdepartementet bedt om at du ikke kontakter utenriksstasjonene for å få bekreftet leveattesten.
Kan fristen forlenges?
Vi kan ikke forlenge fristen. NAV har automatiserte rutiner for å sende ut og motta leveattester.
Hvis du ikke har sendt attesten innen fristen, får du et påminnelsesbrev med ny frist fra oss. Skjemaet for leveattest er vedlagt.
Selv om du eventuelt har gitt oss beskjed om en forsinkelse, vil du få påminnelse fra NAV.
Hva skjer hvis du ikke sender inn leveattesten?
Hvis du ikke sender leveattesten innen fristen, eller skjemaet mangler bekreftelse eller underskrift, vil utbetalingen din etter en påminnelse bli stoppet. Vi stopper ikke utbetalingene før den nye fristen er utløpt.
Skjema
Bruk skjemaet du får tilsendt. Det er allerede fylt ut med navn, fødselsnummer og adresse. I tillegg har det en strekkode som gjør det enklere for oss å registrere skjemaet ditt.
Du må selv skrive under på leveattesten. I tillegg skal to vitner (to myndige personer) eller en offentlig myndighet på hjemstedet ditt bekrefte at du lever.
Hvis du er registrert i det nasjonale Kontakt- og reservasjonsregisteret (difi.no) i Norge, vil du motta leveattesten digitalt.
Du vil få varsel på e-post eller SMS om at du har mottatt et brev fra NAV. Logg inn på Ditt NAV og finn brevet i tjenestene Din pensjon eller Uføretrygd, avhengig av om du får pensjon eller uføretrygd.
Hvis du har mistet leveattesten du fikk tilsendt eller av andre årsaker trenger en ny, kan du laste ned skjemaet.
Du må fyllet ut skjemaet med navn, fødselsnummer og adresse, og sende det til NAV med underskrift og bekreftelse.
Slik sender du inn leveattesten
Du sender leveattesten til NAV med underskrift og bekreftelse. Vi har foreløpig ingen digital løsning for leveattester.
Bruk vanlig brevpost
Når du sender leveattesten til oss, ber vi om at du sender den som vanlig brevpost. Vi kan ikke motta rekommandert post, post via budfirma eller andre type forsendelser som krever kvittering.
Vanlig e-post er ikke en sikker kanal. Av personvernhensyn kan vi ikke motta leveattesten din per e-post.
Hva skjer når NAV mottar leveattesten din?
NAV sender ut leveattester til mange tusen pensjonister og uføretrygdede hvert år. Hører du ikke fra oss, betyr det at vi har mottatt leveattesten din og har godkjent den. Vi kontakter deg hvis vi trenger mer informasjon.
Skulle det vise seg at attesten din ikke har kommet frem til oss, eller har blitt forsinket i posten, vil du høre fra oss. Du trenger derfor ikke å ta kontakt med NAV for å få bekreftet at leveattesten er mottatt.
Hvis du har mottatt skjemaet for leveattest fra NAV, må du sende det inn med underskrift og bekreftelse. Det gjelder også om du nylig har sendt inn en bekreftelse på at du lever.
Hvis du sender leveattest på eget initiativ utenom den årlige kontrollen, må du likevel sende inn leveattesten du får fra oss. Det er fordi behandling av leveattestene er automatisert.
Har du fått leveattest fra utlandet?
NAV har ikke ansvar for pensjon som blir utbetalt fra andre land. Skal du levere leveattest til andre land, kan du få hjelp til underskrift og attest hos Tingretten eller Byfogden i Oslo (domstol.no).