Søk om avklaring av trygdetilhørighet under opphold i EØS eller Sveits
SLIK GJØR DU DET
|Oppdatert 28. juni 2023
Hvis du skal jobbe eller oppholde deg i EØS eller Sveits, avgjør situasjonen din om du beholder trygdetilhørigheten til Norge. Dette har betydning for om du fortsetter å være medlem i folketrygden.
Innhold
Hvis du skal jobbe eller oppholde deg i EØS eller Sveits, avgjør situasjonen din om du beholder trygdetilhørigheten til Norge. Dette har betydning for om du fortsetter å være medlem i folketrygden.
Dokumentasjon på norsk trygdetilhørighet – attest A1
Hvis vi vurderer at norske trygderegler gjelder for deg, vil vi sende deg et vedtak som bekrefter dette. Hvis du er yrkesaktiv, vil vi også utstede attest A1. Attesten viser at norske trygderegler gjelder for deg, og at du ikke skal betale trygdeavgift til andre land enn Norge.
I de fleste tilfeller der vi utsteder attest A1, sender vi også en elektronisk melding til trygdemyndigheten i landet/landene du skal jobbe i med informasjon om at norske trygderegler gjelder for deg.
Når bør du søke?
Du bør søke så tidlig som mulig og helst før du reiser til utlandet. Hvis du søker for en periode langt tilbake i tid, kan det i noen tilfeller føre til at du får avslag på søknaden din.
Hvis oppholdet ditt i utlandet blir forlenget, bør du sende en ny søknad så snart du får vite om det. Hvis du ikke søker i tide, kan det bety at trygdereglene i oppholdslandet begynner å gjelde for deg.
I kapitlet Søk om avklaring av trygdetilhørighet kan du se saksbehandlingstider for når du kan forvente å få svar på søknaden din.
Familiemedlemmer som følger med til utlandet
Hvis du har barn under 18 år som skal reise sammen med deg, kan du søke for barnet/barna på søknaden din.
Barn over 18 år og ektefelle/samboer må sende egen søknad.
Søk om avklaring av trygdetilhørighet
Hvis du skal arbeide i EØS eller Sveits
Dette skjemaet bruker du hvis du trenger en avklaring på om norske trygderegler gjelder for deg, eller hvis du har blitt bedt om å levere dokumentasjon på norsk trygdetilhørighet (attest A1) i landet du skal til.
Dette kan være aktuelt hvis du skal
- jobbe i et annet land
- veksle på å jobbe i flere land.
Er du sendt ut av den norske arbeidsgiveren din for å jobbe i et annet land?
Da trenger vi også opplysninger fra arbeidsgiveren din. Dere kan sende inn skjema for utsendte arbeidstakere digitalt fra Altinn.
Hvis du bruker skjemaet her på nav.no, må arbeidsgiveren din bekrefte utsendingen på et eget vedleggsskjema. Se skjemaer for arbeidsgiver.
Skal du søke for noen andre enn deg selv?
Da kan du ikke sende søknaden digitalt, fordi den vil bli knyttet til deg personlig. Velg «Send i posten» når du får spørsmål om hvordan du vil sende inn skjemaet.
Generell fullmakt
Hvis du skal oppholde deg i EØS eller Sveits
Dette skjemaet bruker du hvis du skal oppholde deg i EØS eller Sveits uten å arbeide, og trenger en avklaring på om norske trygderegler gjelder for deg.
Det kan være aktuelt hvis du skal
- studere i et annet land
- være med et familiemedlem som skal jobbe i et annet land
Skal du søke for noen andre enn deg selv?
Da kan du ikke sende søknaden digitalt, fordi den vil bli knyttet til deg personlig. Velg «Send i posten» når du får spørsmål om hvordan du vil sende inn skjemaet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om medlemskap | 6 måneder |
Saksbehandlingstid for å registrere unntak fra folketrygden for personer i Norge
NAV registrerer unntak fra medlemskap i folketrygden på bakgrunn av dokumentasjon fra trygdemyndigheter i andre land. Når vi får dokumentasjon fra andre EØS-land, blir unntaket registrert automatisk samme dag som vi får meldingen.
Hvis det er feil eller mangler i dokumentasjonen, kan det ta lenger tid før unntaket blir registrert.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage på vedtak om medlemskap | 10 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 6 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 6 uker |
Klage
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.