Aktuelt
Nav utvikler nye inntektsmeldinger på familiestønadene
Publisert 15. mai 2025 | Oppdatert 4. desember 2025
Nav har tidligere lansert en ny inntektsmelding for sykepenger som kan sendes inn fra Min side – arbeidsgiver på nav.no. Nå er det også lansert inntektsmelding for foreldre- og svangerskapspenger og pleiepenger .
Hva er nytt?
- Arbeidsgiver blir varslet på Min side – arbeidsgiver om at de må sende en inntektsmelding.
- Arbeidsgiver logger inn på Min side – arbeidsgiver, og får en oversikt over saker der de må sende inntektsmelding for sine ansatte.
Inntektsmeldingen er forhåndsutfylt med opplysninger fra den ansatte sin søknad og fra a-ordningen. Dette gjør utfyllingen enklere for arbeidsgiver, og reduserer risiko for feil.
Du må ha riktig tilgang i Altinn
For å sende inntektsmelding fra Min side – arbeidsgiver, må du ha riktig tilgang registrert i Altinn. Les mer om hvordan du får tilgang til Navs tjenester.
Innføring av ny løsning
De nye inntektsmeldingene vil erstatte dagens løsning i Altinn. I en overgangsperiode vil det være mulig å sende inntektsmelding til Nav både fra Min side – arbeidsgiver og fra Altinn.
I første omgang vil det kun være mulig å sende den nye inntektsmeldingen når du får en oppgave fra Nav. Vi vil senere komme med løsninger der du som arbeidsgiver må sende inntektsmelding til Nav på eget initiativ.
Foreldre- og svangerskapspenger
Ny inntektsmelding for foreldre- og svangerskapspenger ble lansert 13. november 2024. Det betyr at søknader om foreldre- og svangerskapspenger som sendes til Nav fra denne dagen, vil få varsel om å sende inn den nye inntektsmeldingen.
Stønader ved sykdom i familien
Ny inntektsmelding ble lansert for pleiepenger for sykt barn og pleiepenger i livets sluttfase 30. januar 2025. Det betyr at søknader om pleiepenger som sendes til Nav fra denne dagen, vil få varsel om å sende inn den nye inntektsmeldingen hvis vi trenger dette.
Nytt refusjonskrav for omsorgspenger ble lansert 29. april 2025 og kan sendes inn via Min side - arbeidsgiver.
Hvis du ikke har utbetalt omsorgspenger, og den ansatte søker om utbetaling direkte fra Nav, vil du få varsel om å sende inntektsmelding på Min side - arbeidsgiver. Dette er en ny løsning for inntektsmelding som ble lansert 28.august 2025, og vil gjelde for søknader om omsorgspenger som sendes til Nav fra denne dagen.
Ny inntektsmelding for opplæringspenger ble lansert 23.oktober 2025. Det betyr at søknader om opplæringspenger som sendes til Nav fra denne dagen, kan få varsel om å sende inn den nye inntektsmeldingen. Hvis du ikke har fått beskjed om å sende inn inntektsmeldingen på Min side – arbeidsgiver, kan du fortsatt sende via Altinn eller eget lønns- og personalsystem.
Hvis dere har en nyansatt som er i en periode med pleiepenger eller opplæringspenger, trenger vi vanligvis ikke inntektsmelding. Hvis dere skal utbetale lønn til den nyansatte, må dere likevel sende en inntektsmelding. Fra 4. desember 2025 kan dere gjøre dette via «Opprett manuell inntektsmelding» på Min side - arbeidsgiver på nav.no. Det opprettes ikke oppgave på disse sakene.
Vi vil fortløpende oppdatere på nav.no hvilke stønader som har ny inntektsmelding, slik at du kan vente på varsel på Min side – arbeidsgiver.
Les mer om