Hjelp til å komme i jobb
Vurdering av behov for oppfølging
Når du kontakter Nav for å få hjelp til å komme i jobb eller beholde jobben du har, har du rett til å få en vurdering av jobbmulighetene dine og hva slags hjelp og støtte som kan være aktuelt for deg.
Hvordan vurderer Nav behovet ditt for hjelp og støtte?
Vi vurderer jobbmulighetene dine opp mot kravene i arbeidslivet, og hvilke krav som stilles til forskjellige yrker. Vi tar utgangspunkt i opplysninger du har gitt oss, og relevant opplysninger vi har innhentet fra andre. Vi ser for eksempel på
- kompetanse
- utdanning
- arbeidserfaring
- språkkunnskaper
- personlige egenskaper
- behov for tilrettelegging
- ledige stillinger på arbeidsmarkedet
Hva skjer når Nav har gjort vurderingen?
Du vil få et vedtak fra oss. Dette kalles et oppfølgingsvedtak etter Nav-loven § 14 a. Vedtaket vil si noe om veiledningen og oppfølgingen du har rett på fra Nav.
Vurderingene som gjøres i oppfølgingsvedtaket, danner i mange tilfeller grunnlaget for hvilke tiltak, pengestøtter og tjenester du kan få tilbud om fra Nav.
Hvis du har søkt om pengestøtte fra Nav, så vil ikke dette vedtaket gi svar på om du har rett til pengestøtte eller ikke.
Hva står i vedtaket?
Når vi skal vurdere behovet for oppfølging, bruker vi ulike kategorier for å vurdere mulighetene dine for å få eller beholde arbeid:
Denne kategorien er for deg som har gode muligheter til å skaffe arbeid på egen hånd. Du har ofte en god arbeidstilknytning eller har nylig fullført utdanning, som gjør at kompetansen og/eller arbeidserfaringen din er etterspurt i arbeidsmarkedet.
Hvis du tilhører denne kategorien, har du som regel ingen helseutfordringer som påvirker arbeidsmulighetene dine. Du har vanligvis heller ikke andre utfordringer, som for eksempel språkutfordringer eller lese- og skrivevansker.
Denne kategorien er for deg som kan jobbe, men som trenger oppfølging for å komme i arbeid.
Hvis du tilhører denne kategorien, har du gjerne en eller flere utfordringer knyttet til manglende arbeidserfaring, kompetanse, språk eller forhold på arbeidsmarkedet.
Eksempler på støtte Nav kan tilby er veiledning om yrkesvalg eller jobbsøking, og vurdering av om arbeidsmarkedstiltak er aktuelt.
Denne kategorien er for deg som har nedsatt arbeidsevne, og som trenger mer tilpasset oppfølging for å komme i jobb.
Du kan ha mange av de samme utfordringene som i kategorien «trenger veiledning», men utfordringene er mer omfattende. I dette tilfellet vil vi gjøre en arbeidsevnevurdering, som er en mer grundig utforskning av dine muligheter og utfordringer på veien mot arbeid.
Personer i denne kategorien trenger ofte mer individuell oppfølging over tid, og det kan være aktuelt med aktiviteter av lengre varighet.
Denne kategorien er for deg som ikke kan jobbe fullt på grunn av varige utfordringer med å få eller være i jobb.
Målet er at du skal kunne jobbe noe, og du trenger støtte og tilrettelegging fra Nav for å oppnå dette.
Denne kategorien er for deg som har varig nedsatt arbeidsevne med liten mulighet til å være i jobb. Dette er ofte et resultat av et lengre oppfølgingsløp i Nav, men det trenger ikke alltid å være det.
I utgangspunktet er det ikke et mål at du skal kunne jobbe, men du kan når som helst ta kontakt med Nav dersom situasjonen din endrer seg.
Hva skjer etter at du har fått vedtaket?
Når du har fått et oppfølgingsvedtak, bruker vi kategorien din som utgangspunkt for videre oppfølging. Hva slags hjelp og støtte som kan være aktuelt for at du skal nå dine mål, blir tema i den videre dialogen mellom deg og Nav.
Du kan klage på vedtaket
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Saksbehandlingstid for klage på oppfølgingsvedtak
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
| Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
|---|---|
| Klage til Nav-enhet | 8 uker |
| Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Meld fra om endringer
Behovet ditt for veiledning og oppfølging kan endre seg over tid. Oppfølgingsvedtaket skal gi en god beskrivelse av situasjonen din på det tidspunktet vedtaket blir fattet.
Hvis din situasjon og/eller målene dine endrer seg i løpet av oppfølgingen, skal Nav gjøre en ny vurdering og gi deg et nytt oppfølgingsvedtak.
Endringer i arbeidsmarkedet er et eksempel på en endring som kan få konsekvenser for jobbmulighetene dine. Da har du rett til en ny vurdering og et nytt oppfølgingsvedtak.
Oppdatert 11.12.2025