Yrkesskade og yrkessykdom – legens rolle
FOR SAMARBEIDSPARTNERE
|Oppdatert 26. mai 2023
Kort om yrkesskade og yrkessykdom – legens rolle
- Med yrkesskade mener vi personskade, sykdom eller dødsfall som følge av en arbeidsulykke. En arbeidsulykke er en plutselig eller uventet ytre hendelse som skjer på arbeidsplassen i arbeidstiden.
- En sykdom kan godkjennes som yrkessykdom hvis den er en følge av skadelig påvirkning fra arbeidsmiljøet, og hvis den er en av sykdommene som er nevnt i Forskrift om yrkessykdommer.
- Belastningslidelser blir ikke godkjent som yrkesskader eller yrkessykdom.
Innhold
Kort om yrkesskade og yrkessykdom – legens rolle
- Med yrkesskade mener vi personskade, sykdom eller dødsfall som følge av en arbeidsulykke. En arbeidsulykke er en plutselig eller uventet ytre hendelse som skjer på arbeidsplassen i arbeidstiden.
- En sykdom kan godkjennes som yrkessykdom hvis den er en følge av skadelig påvirkning fra arbeidsmiljøet, og hvis den er en av sykdommene som er nevnt i Forskrift om yrkessykdommer.
- Belastningslidelser blir ikke godkjent som yrkesskader eller yrkessykdom.
Dokumentasjon fra legen
Når noen blir skadet på arbeidsplassen, har arbeidsgiveren plikt til å sende skademelding til NAV, som så vurderer om skaden eller sykdommen kan godkjennes.
NAV vil som regel innhente journaler og epikriser fra lege og behandlere. Vi trenger de relevante journalene og epikrisene som belyser den skaden eller sykdommen som ønskes godkjent. Hvilke opplysninger NAV trenger vil avhenge av den enkelte saken, og vi ber deg lese innhentingsbrevet vårt nøye.
Legens meldeplikt
Alle leger har plikt til å melde fra til Arbeidstilsynet om sykdom som legen antar skyldes pasientens arbeidssituasjon.
Mange sykdomstilfeller kan i større eller mindre grad ha med arbeidsforholdene å gjøre, og meldeplikten gjelder uavhengig av om tilstanden er godkjent som yrkessykdom etter folketrygdloven.
Meldingen skal skje på eget skjema – blankett 154B (arbeidstilsynet.no), som også kan benyttes til å gi melding om skade.
Siden meldeplikten ikke omfatter skader, må pasienten samtykke til at legen sender inn melding om skade.
Om legens meldeplikt (arbeidstilsynet.no)
Videre henvisning
Hvis du mistenker at en pasient har en sykdom som skyldes en eksponering i arbeidsmiljøet, og du ønsker dette videre utredet, kan du henvise pasienten til en yrkesmedisinsk eller arbeidsmedisinsk avdeling. De vil gjøre en undersøkelse og utredning, og vurdere om det er en medisinsk årsakssammenheng mellom sykdommen og eksponeringen i arbeidsmiljøet. NAV henviser pasienter til en slik avdeling når det er behov for å få en spesialisterklæring ved spørsmål om godkjenning av yrkesskade eller yrkessykdom.
Dekning av utgifter ved godkjent yrkesskade
Hvis skaden eller sykdommen blir godkjent som yrkesskade, vil pasienten kunne få dekket utgifter til legehjelp, tannlegehjelp, fysikalsk behandling og legemidler, og medisinsk utstyr og materiell. Merk at man bare kan få støtte til offentlig behandling. Det er Helfo som gir dekning til slike utgifter.
Ménerstating
Hvis det er varige medisinske mén som følge av yrkesskade eller yrkessykdom, kan pasienten søke om ménerstatning.
Henvendelser fra forsikringsselskap
I tillegg til Folketrygdens ordning, har alle arbeidsgivere plikt til å tegne yrkesskadeforsikring for alle sine ansatte. Yrkesskadeforsikringen kan gi rett til utbetalinger i tillegg til det arbeidstakeren har krav på etter folketrygdloven.
Forsikringen gjelder for eksempel skade eller sykdom som er
- forårsaket av en arbeidsulykke (yrkesskade).
- likestilt med yrkesskade etter folketrygdloven.
- forårsaket av skadelige stoff eller arbeidsprosesser.
Belastningslidelser blir heller ikke her godkjent som yrkesskader eller yrkessykdom.
Hvis pasienten har gitt forsikringsselskapet fullmakt, kan de henvende seg til deg som lege og be om medisinske opplysninger, hvis det er behov for ytterligere dokumentasjon i en sak.