Aktuelt
Ny digital løsning for utbetalinger for tiltaksarrangører
Publisert 22. oktober 2025 | Oppdatert 28. november 2025
Ny digital løsning for utbetalinger for tiltaksarrangører er under utrulling. Løsningen er tilgjengelig for tiltakene Arbeidsforberedende trening og Varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet.
Fra november skal dere som er arrangører for tiltakene Avklaring, Oppfølging og Arbeidsrettet rehabilitering sende inn krav om utbetalinger fra løsningen.
Hva kan du gjøre i løsningen?
Her kan du se hva du som ansatt hos en tiltaksarrangør kan gjøre i den nye løsningen.
Informasjon om godkjente tilsagn finner dere under fanen «Tilsagnsoversikt».
For tiltakene Arbeidsforberedende trening og Varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet er det kun godkjente tilsagn med periode fra 1. juli 2025 og senere som blir tilgjengelige i løsningen. Den digitale informasjonen om tilsagn vil erstatte dagens tilsagnsbrev for disse tiltakene.
Arrangører for Avklaring, Oppfølging og Arbeidsrettet rehabilitering kan se informasjon om godkjente tilsagn som gjelder fra 1. oktober 2025 og senere.
Dere skal sende inn krav om utbetalinger digitalt. Løsningen erstatter dagens refusjonskravskjema/faktura.
Slik fungerer den nye løsningen
Tiltak med fast sats, avtalt månedspris eller avtalt ukespris
Krav om utbetaling kan sendes inn fra den 7. i måneden etter måneden utbetalingen gjelder for. Kravet opprettes automatisk av systemet, og dere finner det under «Oversikt over innsendinger» når det er klart for å sendes inn.
Dere skal sende inn ett krav per tiltaksgjennomføring per måned. I starten av innsendingen vil dere se informasjon om godkjente tilsagn for utbetalingsperioden.
På neste side i innsendingen vises beregnet beløp. Beregningen er gjort av systemet ut fra den registrerte informasjonen om deltakerne i deltakeroversikten.
Husk å kontrollere opplysningene før innsending
Det er viktig at dere kontrollerer at opplysningen om deltakerne er korrekte før dere sender inn kravet. Hvis dere ser at noen av opplysninger om deltakerne ikke er riktig oppdatert, må dere sende forslag om endring til Nav-veilederen via deltakeroversikten. Det ligger lenke til deltakeroversikten i innsendingen.
Opplysningene om deltakerne som endres av Nav-veilederen fører til at beregningen oppdateres, så lenge det gjøres før kravet sendes inn.
Hvis det ligger forslag om endring til behandling hos Nav som kan påvirke beregningen, er det ikke mulig å sende inn kravet. Kravet kan først sendes inn når alle forslag er ferdig behandlet av Nav-veilederen.
Hvis dere holder stengt i bedriften og ikke skal ha utbetaling for en periode, må dette registreres av Nav i forkant. Da tas dette høyde for i beregningen. Ta kontakt med Nav hvis informasjon om stengt periode ikke vises i innsendingen.
Før dere sender inn kravet må dere bekrefte at opplysningene i innsendingen er korrekte.
Tiltak med avtalt timespris eller annen avtalt pris
For tiltak med avtalt timespris skal dere sende inn krav digitalt via den nye løsningen. Trykk på knappen «Opprett krav om utbetaling» og følg flyten videre.
Nav gjør ingen forhåndsberegning av beløp for tiltak med avtalt timespris. Dere skal laste opp vedlegg som dokumentasjon på beløpet dere ønsker utbetalt. Informasjon om registrerte deltakere fra deltakeroversikten vises i innsendingen for å sikre at dere rapporterer timer på deltakerne som er registrert hos Nav.
Hvis det er avtalt noe annet enn avtalt månedspris, ukespris eller timespris, skal dere også sende inn kravet digitalt via knappen «Opprett krav om utbetaling». Dere kan laste opp vedlegg som dokumentasjon for beløpet dere ønsker utbetalt.
Enkelte ganger gir Nav tilsagn for opprettelse av nye tiltaksplasser/investeringer for tiltakene Arbeidsforberedende trening og Varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet. Dere vil se informasjon om godkjent tilsagn for investeringer i «Tilsagnsoversikten».
For å sende inn krav om utbetaling for investeringer, trykker dere på knappen «Opprett krav om utbetaling» og følger flyten videre. Før dere kan sende inn kravet til Nav, må dere laste opp vedlegg som dokumenterer utgiftene.
Felles for alle utbetalinger
Kontonummer for utbetaling
Dere får se registrert kontonummer i Nav i innsendingen. Det ligger også lenke til sted dere kan endre det hvis det ikke stemmer. Det er ikke mulig med flere enn én konto for utbetalinger fra Nav.
Det blir mulig å oppgi KID i innsendingen (frivillig).
Status på utbetaling
Dere kan følge status på utbetalingen via lenken «Detaljer». Her får dere også mulighet til å laste ned opplysninger om utbetalingen. PDF-nedlastningen inneholder ingen opplysninger om deltakerne i tiltaket.
Utbetalingstidspunkt
For tiltakene Avklaring, Oppfølging, Arbeidsrettet rehabilitering og Digitalt jobbsøkerkurs: Dere kan sende inn krav om utbetaling fra den 7. i måneden etter at aktiviteten er gjennomført. For eksempel kan dere sende inn krav for perioden september fra den 7. oktober. Utbetalingen skjer normalt 30 dager etter den 7. i måneden. Det vil si at for perioden september vil utbetalingen komme 6. november. For tiltakene Arbeidsforberedende trening og Varig tilrettelagt arbeid kommer utbetalingen kort tid etter at Nav har godkjent beløpet.
Merking av utbetaling
Hvis dere har oppgitt KID i innsendingen, vil utbetalingen merkes med dette når beløpet er utbetalt. Hvis ikke vil utbetalingen merkes med tiltakstype, periode og tilsagnsnummer.
Logg deg på løsningen
Gå til tjenesten «Utbetalinger» for tiltaksarrangører.
Tilgang til løsningen gis gjennom Altinn. Det er lederen hos tiltaksarrangøren som skal tildele en enkeltrettighet til den ansatte som skal bruke løsningen. Det kan ta omtrent en time før tilgangen oppdateres i systemet. Det er viktig at en ansatt får tilgang på riktig organisasjonsnummer.
Daglig leder vil ikke ha automatisk tilgang til tjenesten og må derfor delegere den eksplisitt til seg selv hvis det er behov for å ha tilgangen.
Enkeltrettigheten i Altinn heter «Be om utbetaling – Nav Arbeidsmarkedstiltak».
Den ansatte som skal benytte tjenesten, må logge seg på med enten BankID, Buypass eller Commfides (sikkerhetsnivå 4). MinID (sikkerhetsnivå 3) skal kun benyttes hvis den ansatte ikke har norsk fødselsnummer. I slike tilfeller skal MinID app benyttes for innlogging.
Dine personopplysninger
For å kunne bruke denne tjenesten, må Nav behandle personopplysninger om deg.
Som ansatt hos en tiltaksarrangør har du i tjenesten Utbetalinger for tiltaksarrangører tilgang til å se deltakere som er på arbeidsmarkedstiltak hos dere.
For at du skal kunne bruke tjenesten, må Nav behandle disse personopplysningene om deg:
- Navn
- Fødselsnummer
- Virksomheten du jobber for
Når du logger inn med ID-porten, behandler Nav fødselsnummeret ditt for å sjekke om du skal ha tilgang til tjenesten. Navnet og fødselsnummeret ditt blir laget.
Disse personopplysningene sammen med organisasjonsnummeret til virksomheten, brukes også for å hindre ugyldig bruk av tjenesten.
Det juridiske grunnlaget for Nav som behandlingsansvarlig for personopplysningene dine, følger av personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav c. Behandlingen er nødvendig for å oppfylle kravet til personopplysningssikkerhet i personvernforordningen art. 32, og den registrertes rett til innsyn jf. GDPR art. 15 c.
Hvem har tilgang til personopplysningene dine?
- Utviklingsteamet som drifter løsningen i Nav.
- Utviklingsteamet som drifter innsynsloggtjenesten i Nav.
Lagring og sletting
Personopplysningene dine oppbevares så lenge det er nødvendig for formålet. Opplysninger Nav ikke har en lovpålagt plikt til å oppbevare, vil bli slettet når behovet faller bort.
Dine rettigheter
Du kan kreve innsyn og retting av personopplysninger som Nav behandler. I noen situasjoner har du også rett til å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om rettighetene dine hos Datatilsynet (datatilsynet.no)
- Hvis du har flere spørsmål om Navs behandling av personopplysninger i denne tjenesten, kan du kontakte oss på telefon 55 55 33 36.
- Du kan også kontakte Navs personvernombud hvis du har spørsmål om hvordan Nav behandler personopplysninger, eller hvis du trenger hjelp til å ivareta personverninteressene dine.
- Se også Navs personvernerklæring.
Hva vil løsningen utvides med på sikt?
Flere tiltak vil komme inn i løsningen i løpet av 2025/2026. Gjelder tiltakene:
- Digitalt oppfølgingstiltak
- Jobbklubb
- Arbeidsmarkedsopplæring i gruppe (gruppe-AMO)
- Fag- og yrkesopplæring i gruppe