Aktuelt
Ny digital løsning for tilsagn og utbetalinger for tiltaksarrangører
Publisert 6. mai 2025 | Oppdatert 4. juli 2025
Ny digital løsning for tilsagn og utbetalinger for tiltaksarrangører er under utrulling.
Hva kan du gjøre i løsningen?
Her kan du se hva du som ansatt hos en tiltaksarrangør kan gjøre i den nye løsningen. Løsningen gjelder i første omgang kun for tiltakene «Arbeidsforberedende trening» og «Varig tilrettelagt arbeid i skjermet virksomhet».
Informasjon om godkjente tilsagn finner dere under fanen «Tilsagnsoversikt».
Det er kun godkjente tilsagn med periode fra 1.7.25 og senere som blir tilgjengelig i løsningen. Den digitale informasjonen om tilsagn vil erstatte dagens tilsagnsbrev.
Dere skal sende inn krav om utbetalinger digitalt. Løsningen erstatter dagens refusjonskravskjema og vedlegg (deltakerlister).
Slik fungerer den nye løsningen
Krav om utbetaling kan sendes inn fra den 7. i måneden etter utbetalingen gjelder for. Første innsending fra ny løsning blir for perioden juli og kan sendes inn fra 7. august. Kravet opprettes automatisk av systemet, og dere finner det under «Oversikt over innsendinger» når det er klart for å sendes inn.
Dere skal sende inn ett krav per tiltaksgjennomføring per måned, uavhengig av om Nav har laget ett eller flere godkjente tilsagn for perioden. I starten av innsendingen vil dere se informasjon om godkjente tilsagn for utbetalingsperioden.
På neste side i innsendingen vises beregnede månedsverk og beløp. Beregningen er gjort av systemet ut fra den registrerte informasjonen om deltakerne i Deltakeroversikten (datoer og deltakelsesprosent).
Husk å kontrollere opplysningene før innsending
Det er viktig at dere kontrollerer at opplysningen om deltakerne er korrekte før dere sender inn kravet. Hvis dere ser at noen av opplysninger om deltakerne ikke er riktig oppdatert, må dere sende forslag om endring til Nav-veileder via Deltakeroversikten. Det ligger lenke til Deltakeroversikten i innsendingen.
Opplysningene om deltakerne som endres av Nav-veileder fører til at beregningen oppdateres, så lenge det gjøres før kravet sendes inn.
Hvis det ligger forslag om endring til behandling hos Nav som kan påvirke beregningen, er det ikke mulig å sende inn kravet. Kravet kan først sendes inn når alle forslag er ferdig behandlet av Nav-veileder.
Dersom dere holder stengt i bedriften og ikke skal ha utbetaling for en periode, må dette registreres av Nav i forkant. Da tas dette høyde for i beregningen. Ta kontakt med Nav hvis informasjon om stengt periode ikke vises i innsendingen.
Før dere sender inn kravet må dere bekrefte at opplysningene i innsendingen er korrekte.
Kontonummer for utbetaling
Kontonummer for utbetaling hentes fra Altinn. Dere får se registrert kontonummer på oppsummeringssiden. Der ligger det også lenke til sted dere kan endre det hvis det ikke stemmer. Det er ikke mulig med flere enn en konto for utbetalinger fra Nav.
Det blir mulig å oppgi KID i innsendingen (frivillig).
Behandling hos Nav
For utbetalinger som har ett godkjent tilsagn, og det er nok tilgjengelige midler på tilsagnet til å dekke hele utbetalingsbeløpet, vil beløpet overføres til utbetaling umiddelbart etter innsending.
Utbetalinger med flere godkjente tilsagn, eller der det mangler midler på godkjent tilsagn, vil gå til manuell behandling hos Nav.
Dere kan følge status på utbetalingen via lenken «Detaljer». Her får dere også mulighet til å laste ned opplysninger om utbetalingen. PDF-nedlastningen inneholder ingen opplysninger om deltakerne i tiltaket.
Merking av utbetaling
Hvis dere har oppgitt KID i innsendingen, vil utbetalingen merkes med dette når beløpet er utbetalt. Hvis ikke vil utbetalingen merkes med tiltakstype, periode og tilsagnsnummer.
Enkelte ganger gir Nav tilsagn for opprettelse av nye tiltaksplasser/investeringer. Dere vil se informasjon om godkjent tilsagn for investeringer i «Tilsagnsoversikten».
For å sende inn krav om utbetaling for investeringer, trykker dere på knappen «Opprett krav om utbetalinger» og følger flyten videre. Før dere kan sende inn kravet til Nav, må dere laste opp vedlegg som dokumenterer utgiftene.
Logg deg på løsningen
Gå til tjenesten «Tilsagn og utbetalinger» for tiltaksarrangører.
Tilgang til løsningen gis gjennom Altinn. Det er lederen hos tiltaksarrangøren som skal tildele en enkeltrettighet til den ansatte som skal bruke løsningen. Det kan ta omtrent en time før tilgangen oppdateres i systemet. Det er viktig at en ansatt får tilgang på riktig organisasjonsnummer.
Daglig leder vil ikke ha automatisk tilgang til tjenesten og må derfor delegere den eksplisitt til seg selv hvis det er behov for å ha tilgangen.
Enkeltrettigheten i Altinn heter «Be om utbetaling – Nav Arbeidsmarkedstiltak».
Dine personopplysninger
For å kunne bruke denne tjenesten, må Nav behandle personopplysninger om deg.
Som ansatt hos en tiltaksarrangør har du i tjenesten Tilsagn og utbetalinger tilgang til å se deltakere som er på arbeidsmarkedstiltak hos dere.
For at du skal kunne bruke tjenesten, må Nav behandle disse personopplysningene om deg:
- Navn
- Fødselsnummer
- Virksomheten du jobber for
Når du logger inn med ID-porten, behandler Nav fødselsnummeret ditt for å sjekke om du skal ha tilgang til tjenesten. Navnet og fødselsnummeret ditt blir laget.
Disse personopplysningene sammen med organisasjonsnummeret til virksomheten, brukes også for å hindre ugyldig bruk av tjenesten.
Det juridiske grunnlaget for Nav som behandlingsansvarlig for personopplysningene dine, følger av personvernforordningen art. 6 nr. 1 bokstav c. Behandlingen er nødvendig for å oppfylle kravet til personopplysningssikkerhet i personvernforordningen art. 32, og den registrertes rett til innsyn jf. GDPR art. 15 c.
Hvem har tilgang til personopplysningene dine?
- Utviklingsteamet som drifter løsningen Tilsagn og utbetalinger i Nav.
- Utviklingsteamet som drifter innsynsloggtjenesten i Nav.
Lagring og sletting
Personopplysningene dine oppbevares så lenge det er nødvendig for formålet. Opplysninger Nav ikke har en lovpålagt plikt til å oppbevare, vil bli slettet når behovet faller bort.
Dine rettigheter
Du kan kreve innsyn og retting av personopplysninger som Nav behandler. I noen situasjoner har du også rett til å få slettet personopplysninger. Du kan lese mer om rettighetene dine hos Datatilsynet (datatilsynet.no)
- Har du flere spørsmål om Navs behandling av personopplysninger i denne tjenesten, kan du kontakte oss på telefon 55 55 33 36.
- Du kan også kontakte Navs personvernombud hvis du har spørsmål om hvordan Nav behandler personopplysninger, eller hvis du trenger hjelp til å ivareta personverninteressene dine.
- Se også Navs personvernerklæring.
Hva vil løsningen utvides med på sikt?
Tilsagn og utbetalinger for andre tiltak enn AFT og VTA vil også bli del av den nye digitale løsningen i løpet av 2025. Gjelder tiltakene:
- Oppfølgingstiltak
- Avklaringstiltak
- Arbeidsrettet rehabilitering (ARR)
- Digitalt oppfølgingstiltak
- Jobbklubb
- Arbeidsmarkedsopplæring i gruppe (gruppe-AMO)
- Fag- og yrkesopplæring i gruppe