Aktuelt
Nav-kontorets mulighet til å kreve refusjon etter sosialtjenesteloven § 26
Publisert 28. april 2025
Kommunen i Nav har i henhold til sosialtjenesteloven § 26 adgang til å kreve refusjon i ytelser som blir etterbetalt. Dette betyr at Nav-kontoret kan kreve refusjon i ytelser som blir etterbetalt, men det er ingen plikt å kreve dette.
Arbeids- og velferdsdirektoratet er kjent med at noen brukere som har fått innvilget en trygdeytelse, mottar etterbetaling to eller flere ganger. Dette kan for eksempel skje hvis brukeren ikke har sendt meldekort i tide, og kan dermed føre til at Nav-kontoret ikke får hele refusjonskravet i første utbetaling. Direktoratet er også blitt gjort oppmerksom på at noen Nav-kontor endrer vedtak om refusjon når utbetaling av refusjonskrav ikke samsvarer med vedtaket.
Hvis Nav-kontoret ikke mottar hele beløpet som det er krevd refusjon for, bør det undersøkes om det vil komme flere etterbetalinger før man eventuelt endrer refusjonsvedtaket.
En avgjørelse om å kreve refusjon er et enkeltvedtak som kan påklages til Statsforvalteren. Vedtaket skal inneholde informasjon om klageadgang, klagefrist, klageinstans og den nærmere fremgangsmåte ved klage. Nav-kontoret må følge kravene til saksbehandling i sosialtjenesteloven, forvaltningsloven og uskrevne normer om god forvaltningsskikk.
Les mer om refusjon i Rundskriv til Lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen pkt. 4.26.1 flg.