Slik gjør du det — For hjelpemiddelformidlere
Kom i gang med digital behovsmelding
Når du er tilgangsstyrer i kommunen og skal gi tilganger til digital behovsmelding.
Ta i bruk digital behovsmelding
Når din kommune skal ta i bruk digital behovsmelding må du som tilgangsstyrer i kommunen
- først sende organisasjonsnummeret til enheten til DigiHot i Nav
- deretter må du tildele rettigheter i Altinn til de formidlerne som skal bruke digital behovsmelding
Send organisasjonsnummer til DigiHot
Når en kommune skal ha tilgang til digital behovsmelding må tilgangsstyrer sende organisasjonsnummeret som skal ha tilgang til DigiHot i Nav.
- E-post: digihot@nav.no
- Merk e-posten med “Tilgang ny enhet”
- Innhold i e-post: Skriv hvilken kommune det gjelder og hvilke organisasjonsnummer dere har tildelt rettigheten på.
NB Ikke send personopplysninger på e-post. Det er ikke behov for å opplyse hvem som skal få rettigheten.
Hvis flere underenheter skal ha rettighet, må dere sende oss organisasjonsnumrene på alle underenhetene.
Organisasjonsnummer skal kun sendes hvis
- det er første gang kommunen tar behovsmeldingen i bruk
- dere senere delegerer rettigheten på nye enheter som vi ikke har fått organisasjonsnummeret til.
Når DigiHoT mottar organisasjonsnumrene åpner vi muligheten for å bruke behovsmeldingen for kommunen så raskt vi kan. Dette er en manuell prosess. Vent derfor en dag før dere sender første behovsmelding.
Tildele rettigheter i Altinn
Tilgangen kan gis til kvalifiserte fagpersoner som kjenner regelverket og ansvarsfordelingen på hjelpemiddelområdet, og som har god faglig kunnskap om hjelpemidler og tilrettelegging.
Rettigheten gir tilgang til digital behovsmelding og andre digitale tjenester fra Nav hjelpemiddelsentral. Tjenestene innebærer at hjelpemiddelformidlerne digitalt kan melde inn behov for hjelpemidler til Nav på vegne av brukere man har ansvar for i sin kommune.
For å gi hjelpemiddelformidlere tilgang til den digitale behovsmelding må du som tilgangsstyrer gi dem Altinn-rettigheten som heter «Hjelpemiddelformidling mellom kommuner og Nav – behovsmelding».
Informasjon om hvordan du delegerer rettigheter på altinn.no.
Kommunen velger selv på hvilket nivå rettigheten tildeles. Hva som er hensiktsmessig vil variere fra kommune til kommune og styres ofte av hvordan kommunen er organisert. Noen kommuner velger å tildele på toppnivå, mens andre velger underenhet. Dette kan for eksempel være der hvor ergoterapitjenesten er delt opp i bydeler eller flere enheter. Det er mulig å endre nivå senere.
Gi tilgang til nye formidlere
Når nye formidlere skal få tilgang, skal tilgangsstyrer i kommunen selv gjøre dette ved å gi nødvendige rettigheter i Altinn.
Du skal ikke sende organisasjonsnummer på nytt, så lenge tilgangene tildeles fra samme organisasjonsnummer som vi allerede har fått tilsendt.
Formidler kan be om tilgang
Når digital behovsmelding er åpnet for din kommune kan formidlere uten Altinn-rettighet be om tilgang. Hvis en formidler ber om tilgang, mottar tilgangsstyrer i kommunen en tilgangsforespørsel i Altinn.
Det er viktig at tilgangsstyrer er bevisst på at formidlere som får delegert rettigheten til behovsmelding har fått god opplæring og oppfyller våre forventninger (*sett ev. inn ny lenke til #slik-soker, under Søke, bestille og bytte hjelpemidler*).
Dette gjelder også hvis rettigheten gis via en tilgangsforespørsel.
Hvis dere har problemer med å få til delegering av Altinn-rettighetene kan dere ta kontakt med oss på digihot@nav.no.
Dersom ansatte ikke lenger skal ha tilgang
Når ansatte slutter eller ikke lenger skal ha tilgangen, må tilgangsstyrer i kommunen fjerne rettigheten i Altinn.
Oppdatert 10.11.2025