Uten elektronisk oppgjørsavtale med Helfo
Fra 1. juni 2025 vil Nav innskjerpe kravet om elektronisk faktura, og kun akseptere elektronisk faktura på det offentlige standardformatet – Elektronisk handelsformat (EHF).
Dette betyr at innsendelse av faktura og lege/spesialisterklæringer skal gå to ulike veier.
Faktura sendes elektronisk til Nav økonomi stønad, mens erklæringen sendes til den Nav-enheten som har bedt om erklæringen.
Hvordan sender du EHF-faktura:
Det er viktig at faktura blir merket korrekt med både organisasjonsnummer og referanse:
- Elektronisk fakturaadresse til Arbeids- og velferdsetaten er vårt org.nr. 889640782.
- Referanse for Nav er LOP8601. I tillegg må fødselsnummer og navn på bruker oppgis på faktura, samt navn på saksbehandler som har bestilt erklæringen.
Faktura som skal lastes opp må være i PDF-format.
Fristen for å sette frem krav
Fristen for å sette frem krav om honorar er 6 måneder etter at kravet tidligst kunne ha vært satt frem.
Hvis du ikke kan sende faktura i EHF-format, kan du benytte Eye-share.
Eye-share – et alternativ til deg som ikke har e-faktura, men likevel kan sende elektronisk
Hvis du av ulike årsaker ikke kan sende EHF-faktura, kan du bruke Eye-share, som er en nettbasert fakturaportal.
Opprett en bruker med e-postadresse og passord, så finner du mer rettledning (User manual) i løsningen.
Vær oppmerksom på at du må ha et organisasjonsnummer for å kunne bruke Eye-share-portalen.
Les mer om å sende faktura til Nav.
L-takstsystemet er tillitsbasert. Du som helseaktør må sørge for at kravene du sender er riktige. Nav på sin side har ansvar for å føre kontroll med utbetalinger. Gjennom dette samarbeidet sørger vi for riktig bruk av samfunnets fellesmidler.
Helseaktører som har avtale om direkteoppgjør med Helfo:
Send krav om oppgjør for L-takster til Helfo. Nav refunderer beløpet årlig til Helfo, og har mulighet til å foreta etterkontroller ved direkteoppgjør.
Helseaktører som ikke har avtale om direkteoppgjør:
Send krav om oppgjør for L-takster direkte til Nav. I disse tilfellene vil Nav kontrollere faktura mot bestilling, og for noen fakturatyper vil Nav foreta etterkontroller.
Feilutbetalt refusjon kan i begge tilfellene kreves tilbakebetalt etter folketrygdloven § 22-15a.