Rutine for å sende hastesak på e-post
Oversikt over rutine for hastevedtak på hjelpemidler. Rutinen gjelder for NAV Hjelpemiddelsentral Vestland, Bergen og kommunene vi samarbeider med.
Det er kun følgende hjelpemidler som unntaksvis kan innvilges som såkalt hastevedtak, etter en konkret vurdering:
- sykeseng
- trykkavlastende overmadrass
- personløfter
- manuell rullestol dersom fullstendig utfylt tilleggsskjema er vedlagt
- trykkavlastende pute
- hjertebrett
I helt spesielle tilfeller kan andre hjelpemidler vurderes. Dette avgjøres av den enkelte saksbehandler.
Når det gjelder elektromedisinsk utstyr som for eksempel sykeseng og personløfter, må den som er opplærings- og oppfølgingsansvarlig og den som er faglig kontaktperson i saken være godkjent formidler av dette ved å ha gjennomført kurs i regi av NAV.
Hvordan går man frem
Når det foreligger dokumentert behov for å få et hjelpemiddel raskere enn ved normal saksgang, og der man på forhånd ikke har kunnet planlegge behovet, går man frem på følgende måte:
- Terapeuten må kontakte en saksbehandler i vedtaksgruppen.
- Saksbehandleren vurderer om det er grunnlag for å godkjenne søknaden som hastesak via e-post. Det blir gjort en restriktiv vurdering av henvendelsen.
- Dersom det er grunnlag for hastesøknad, må terapeuten sende saken på e-post til saksbehandleren. Brukernummer må være påført, men opplysninger ellers må være anonymisert. E-posten må sendes innen kl. 14 samme dag.
Grunnlag til rutinen er forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt, som legger begrensninger på hva som kan sendes til NAV av hensyn til personvern.