Team Bolig ved NAV Hjelpemiddelsentral Nordland
NAV Hjelpemiddelsentral Nordland har et tverrfaglig team som kan gi råd og veiledning ved tilrettelegging av eksisterende bolig og nybygg. Målet til NAV Hjelpemidler og tilrettelegging er at alle boliger skal være tilrettelagt, og at personer med funksjonsnedsettelse skal kunne bo lengst mulig i eget hjem.
Team Bolig har bred kompetanse og er sammensatt av rådgivere med blant annet helsefaglig, teknisk og juridisk bakgrunn. Vi har kunnskap om hjelpemidler og tilrettelegging på hele boligområdet som; adkomst, bad, kjøkken, omgivelse, personforflytning m.m.
Teamet samarbeider tett med kommunene for å finne den beste løsningen for personer som har behov for tilpasning av boligen. Team Bolig samarbeider også med andre tverrfaglige team ved NAV Hjelpemiddelsentral Nordland og har vi rådgivere med ulik kompetanse som vi drar nytte av ved behov.
Husbanken er en viktig samarbeidspartner for oss og det er inngått samarbeidsavtale mellom Nav Hjelpemiddelsentral Nordland og Husbanken. Samarbeidsavtalen skal styrke og videreutvikle samarbeidet innen tilrettelegging av boliger for personer med nedsatt funksjonsevne både individuelt og universelt.
Team Bolig kan bistå med:
• Rådgivning og veiledning i saker som gjelder tilrettelegging av eksisterende bolig, ved kjøp av bolig og ved nybygg.
Dette kan være:
- Se på tegninger av boligen og gi innspill til hva som kan være hensiktsmessig å tenke på
- Gi råd og veiledning i tilfeller der det skal vurderes å kjøpe eksisterende bolig til personer med funksjonsnedsettelse.
- Gi råd og veiledning på hjelpemidler som skal fastmonteres i bolig. For eksempel på bad, soverom eller kjøkken.
• NAV Hjelpemidler og tilrettelegging har mulighet til å gis tilskudd i stedet for trappeheis, løfteplattform og rampe.
• Team Bolig bistår med etablering av egne bolig-team og boligkoordinator i kommunen og oppfølging av disse.
Hvordan kan Team Bolig bistå:
- Videomøte - Ved videokonsultasjon kan man gi helhetlig veiledning og få svar der og da på enkeltspørsmål angående tilretteleggingen. Ved videomøter kan hele boligteamet være til stede for å møte boligeier, hjelpemiddelkontakt kontakt i kommunen, arkitekt og andre aktuelle parter.
- Via telefon eller e-post – aktuelt når det gjelder enkeltområder av boligtilrettelegging.
- Fysisk møte på HMS Nordland med de aktuelle partene.
- Der det ikke er tilstrekkelig med videomøte eller telefonkontakt, kan representanter av teamet komme på hjemmebesøk/befaring.
Under er noen lenker med mer informasjon om bolig og tilrettelegging.
https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tilrettelegging/bolig
Kontaktinformasjon.
Vi tar imot henvendelser pr. e-post, telefon, henvisninger og søknader. I noen tilfeller er det nok med muntlig veiledning og rådgivning fra oss for at saken skal løse seg.
Minner om at sensitiv informasjon ikke må sendes pr. epost.
Ta kontakt på nav.hot.nordland.bolig@nav.no eller telefon 40 70 28 18