Utlevering og tilbakelevering
Utlevering og tilbakelevering av hjelpemidler skjer vanligvis via det kommunale mottaksstedet.
Utlevering
Det tar vanligvis ikke mer enn tre uker fra en søknad om hjelpemiddel er innvilget til det er utlevert til det kommunale mottaksstedet. Leveringstiden vil variere avhengig om hjelpemiddelet står på lager på hjelpemiddelsentralen eller må bestilles hos leverandør.
Det er som regel kommunen som leverer hjelpemidlet hjem til deg.
Faste kjøreruter
Hjelpemiddelsentralen har avtale med kommunene slik at hjelpemidler fraktes mellom kommunalt mottakssted og hjelpemiddelsentralens lager etter en fast plan.
Tilbakelevering
Når du ikke lenger har behov for et hjelpemiddel, tar du kontakt med kommunen for å gjøre avtale om henting. Kommunen sørger for at hjelpemidlet blir levert til hjelpemiddelsentralen.
NAVs universelt utformede skjema for tilbakelevering av hjelpemidler er i utgangspunktet beregnet på å fylles ut av fagpersoner i kommunen. Er du privatperson og ønsker å returnere hjelpemidler selv, kan du likevel benytte dette. Da er det en fordel å ha informasjon om det vi spør etter. Du kan også bruke en pdf-versjon av skjemaet, som kan lastes ned her.