Publisert 3. juli 2023|Oppdatert 31. oktober 2023
Team Digisos har lagt ut papirskjema for klage på nav.no med hensyn til å gjøre det lettere for innbyggere å klage på vedtak om økonomisk sosialhjelp. Tidligere i år har vi lagt ut papirskjema for søknad og fullmakt. Søker kan ved behov skrive ut og fylle ut skjemaene for hånd.
Skjemaene er tilgjengelig på følgende sider:
Økonomisk sosialhjelp - se avsnittene Søknad og dokumentasjon, Fullmakt og Klage.
Klage på vedtak om økonomisk sosialhjelp
Nyest publisert – papirskjema for klage
Team Digisos jobber videre med å utforske muligheter for en digital løsning for klage. I påvente av denne løsningen ønsker vi å gjøre det enklere for søkere å klage på vedtak, og har derfor lagt ut en papirversjon av klagen på nav.no. Skjemaet er ment å hjelpe søker å forstå hva som er viktig å få gi informasjon om en klage. Skjemaet kan innbygger skrive ut og fylle ut for hånd. Klagen kan sendes inn digitalt – som ettersendelse / vedlegg til en søknad som er sendt inn digitalt.
Papirskjema for søknad om økonomisk sosialhjelp
Papirsøknaden er basert på den digitale søknaden og er laget i samarbeid med utvalgte kommuner. Team Digisos har forankret hos samarbeidskommunene at papirsøknaden kan publiseres på nav.no.
Fullmaktsskjema for økonomisk sosialhjelp i PDF-versjon
Søkere bør bruke dette fullmaktsskjemaet hvis de vil at andre kan opptre på deres vegne overfor NAV i saker om økonomisk sosialhjelp. Grunnen til at man trenger eget fullmaktsskjema for økonomisk sosialhjelp er juridisk. Økonomisk sosialhjelp forvaltes av kommune (den kommunale delen av NAV) og reguleres av sosialtjenesteloven, og ikke folketrygdloven som regulerer de fleste andre tjenester, stønader og ytelser fra NAV. I tillegg er det kommunen som er ansvarlig for opplysninger om sine innbyggere i saker om økonomisk sosialhjelp. Eget skjema er derfor nødvendig for å skille den spesifikke fullmakten for økonomisk sosialhjelp fra den generelle fullmakten.
Fakta
Hvorfor tilgjengeliggjør vi papirversjoner?
Team Digisos har gjennomført en vesentlig porsjon av innsiktsarbeid og sett at søkere som av ulike årsaker ikke vil eller kan søke digitalt, har problemer med å finne et papirskjema. Vi har derfor sett at det er behov for å gjøre papirsøknaden tilgjengelig for ikke-digitale søkere via nav.no og uten at søker må logge seg inn med BankID eller lignende.
Papirskjemaene for fullmakt og klage er tiltenkt samme målgruppe av søkere – som uansett om det finnes et digitalt tilbud, ville ikke benyttet seg av digitale løsninger.
For NAV Kontaktsenter betyr det i sin tur at de på en lettere måte kan veiledere søkere på telefon frem til papirskjemaene.