Publisert 9. juni 2023|Oppdatert 30. januar 2024
Den etterspurte funksjonen vil kunne bidra til å gjøre søkere tryggere på at pengene kommer og mer selvhjulpne i bruk av digitale tjenester.
Når får jeg pengene? Hvor mye får jeg? Det er noen av de vanligste spørsmålene innbyggere stiller når de tar kontakt med NAV på telefon om saker for økonomisk sosialhjelp. Team Digisos har lansert funksjonen som gjør at de som mottar økonomisk sosialhjelp, kan sjekke planlagte utbetalinger digitalt i den innloggete delen av nav.no.
Funksjonen er tilgjengelig for innbyggere i de kommunene som har tatt i bruk digital løsning for innsyn for søker. Planlagte utbetalinger i tråd med det gjeldende vedtaket vil vises i tillegg til søkers utbetalinger fra siste 15 måneder.
- Vi tror at en oversikt over planlagte utbetalinger på nav.no vil kunne bidra til mer trygghet og forutsigbarhet hos innbygger. Samtidig vil det skape en forventning hos innbygger om at pengene han/hun rett på, kommer til forventet tid, sier Tone Lemvik Røysum, fagkoordinator på sosiale tjenester hos NAV Kontaktsenter. Kontaktsenteret forventer også at innbyggere kan bli mer selvhjulpne på nett. Fremover vil derfor Kontaktsenteret i større grad veilede dem til å bruke innloggede sider på nav.no.
Komplett utbetalingsoversikt
Sammen med den nye funksjonen for planlagte utbetalinger har nå søker en komplett oversikt over utbetalinger. Søker kan se:
- planlagte utbetalinger i tråd med gjeldende vedtak
- utbetalinger fra siste 15 måneder
- status på utbetalingen: utbetalt, planlagt, eller stoppet.
- hvem mottar utbetalingen: søker selv eller en annen mottaker
- hver utbetaling i oversikten har lenke til den aktuelle søknaden med tilhørende vedtak.