Rutine ved uhell og ulykke med hjelpemiddel
Nasjonal rutine mellom kommune og NAV Hjelpemiddelsentral for oppfølging av alvorlige hendelser med hjelpemiddel.
Omfang
Både kommune og NAV hjelpemiddelsentral har et ansvar ved alvorlige hendelser med hjelpemiddel.
Rutinen skal anvendes ved hendelse som har ført til eller kunne ha ført til død, eller alvorlig forverring av en pasients/ brukers eller annen persons helsetilstand og som har eller kan ha sammenheng med bruk av hjelpemiddel. Rutinen skal tas i bruk i alle kommuner og NAV Hjelpemiddelsentraler ved uhell (ikke personskade) og ulykke (personskade) der trygdefinansierte hjelpemiddel er involvert.
Kommune
Når ansatte i kommune blir gjort kjent med uhell eller ulykke med hjelpemiddel, skal kommunal ledelse informeres om hendelsen. Kommunal ledelse skal snarest melde fra om hendelsen til NAV Hjelpemiddelsentral. Melding skjer på dagtid telefonisk til NAV Hjelpemiddelsentral sitt sentralbord, eller utenom åpningstid til hjelpemiddelsentralens akuttvakttelefon. Informasjon om telefonnummer for det enkelte fylke finnes på www.nav.no. Kommunen skal gi NAV Hjelpemiddelsentral nødvendige opplysninger om hva som har skjedd og med hvilket utstyr.
Meldingen skal inneholde:
- navn på bruker
- type hjelpemiddel
- sted/adresse hvor hjelpemidlet befinner seg
- opplysninger om hendelse og sannsynlig årsak (basert på informasjonen kommunen har fått om hendelsesforløpet)
Kommunen utarbeider en skriftlig rapport som beskriver hendelsesforløpet. Rapporten sendes NAV Hjelpemiddelsentral.
Oppfølging av de involverte:
- kommunen har ansvar for å gi nødvendige helse- og omsorgstjenester til sine innbyggere
- kommunen følger egne prosedyrer for oppfølging av involverte ved alvorlige hendelser
- NAV Hjelpemiddelsentral kan inngå i denne oppfølging dersom de involverte ønsker det. Kommunen må da gi NAV beskjed.
NAV Hjelpemiddelsentral
Når ansatte i NAV Hjelpemiddelsentral blir gjort kjent med uhell eller ulykke med hjelpemiddel, skal kommunal ledelse snarest informeres om hendelsen. NAV Hjelpemiddelsentral skal gi kommunen nødvendige opplysninger om hvem som er berørt, hva som har skjedd og med hvilket utstyr. Meldingen skal inneholde:
- Navn og adresse til involverte
- Opplysninger om hendelse, konsekvenser og sannsynlig årsak. (Basert på informasjonen NAV Hjelpemiddelsentral har fått om hendelsesforløpet)
Oppfølging på skadested:
Når NAV Hjelpemiddelsentral får melding om et uhell eller ulykke med et hjelpemiddel, skal de sende ut en ansattrepresentant som:
- sikrer skadested (skadet produkt skal isoleres/stenges og ikke røres før nødvendig dokumentasjon er foretatt)
- bstår myndighetspersoner med relevante opplysninger i saken
- skriver skaderapport og tar bilder
- gir bruker et erstatningshjelpemiddel. Hvis det ikke er mulig å gi erstatningshjelpemiddel involveres kommunal formidler på samme måte som i vanlige hjelpemiddelsaker.
Oppfølging av hendelse
NAV Hjelpemiddelsentral:
- dokumenterer hendelse
- hendelse registreres
- vurderer om det skal tas kontakt med NAV Hjelpemidler og tilrettelegging Styringsenhet, for videre gransking og oppfølging av hendelse. NAV Hjelpemidler og tilrettelegging Styringsenhet kontakter «Nasjonalt hjelpemiddelteam for gransking av uhell og ulykke med hjelpemiddel», og ber om utredning og forslag til tiltak i sak.
Meldeplikt for hendelse:
NAV Hjelpemiddelsentral melder hendelse til
- Statens legemiddelverk – Meldeplikt for medisinsk utstyr.
- NAV Hjelpemidler og tilrettelegging (vår styringsenhet) og legger ved kopi av sendt meldeskjema til Statens legemiddelverk.