Inndragelse av elektrisk rullestol / scooter
Kommunehelsetjenesten vil fra tid til annen erfare at innbygger med elektrisk rullestol / scooter utviser adferd i trafikken som ikke er forenelig med grunnleggende krav til sikkerhet både for allmenheten eller bruker selv. Dette kan skje ved kommunehelsetjenestens egne observasjoner eller tilbakemeldinger fra publikum eller nærstående.
Årsaken til uforsvarlig bruk kan være flere:
- Endring av kognitive evner grunnet demens, slag, generell alderdomssvekkelse eller lignende
- Generell uaktsom og uvøren kjøring
- Endrede fysiske forutsetninger ved syn, hørsel eller bevegelse og motorikk.
- Rusproblematikk hvor bruker kjører ERS i ruspåvirket tilstand (alkohol, narkotika m.m)
Kommunehelsetjenestens ansvar
Gjennom rammeavtalen for samarbeid mellom kommunene og NAV Hjelpemiddelsentral er ansvaret for opplæring og oppfølgning av bruker lagt til kommunene. I praksis er det oftest den kommunale ergo-/fysioterapeut som har formidlet den elektriske rullestolen som vil få ansvar for dette.
Oppfølging
I de tilfeller kommunehelsetjenesten enten gjennom egne observasjoner eller etter tilbakemeldinger fra publikum er i tvil om innbygger har de nødvendige forutsetninger for bruk av elektrisk rullestol, bør oppfølgingsansvarlig ta en samtale med innbygger for realitetsvurdering og informasjon om konsekvenser ved uønsket kjøreadferd.
Innbygger må informeres om at det kan bli aktuelt å inndra hjelpemidlet dersom hjelpemiddelsentralen ikke lenger anser vedkommende som skikket til forsvarlig bruk og hen ikke frivillig vil innlevere hjelpemidlet.
Den kommunale formidler må kartlegge brukers kjøreferdigheter, kognitiv og motorisk funksjon, i tillegg til syn og hørsel, medikamentbruk, prognose m.m.
I tvilstilfeller kan det være nødvendig å foreta aktuelle tester og ha et samarbeid med fastlegen.
I noen få tilfeller vil kommunen mene de ikke lenger kan ta ansvar for oppfølging i bruk av hjelpemiddelet.
I rundskriv til folketrygdlovens § 10-7 om begrepet «hensiktsmessighet» framgår det at nødvendig opplæring og oppfølging må gis. Hjelpemiddelsentralen vil ikke anse hjelpemiddelet som hensiktsmessig dersom ikke opplæring og oppfølginger blir gitt.
Kommunens plikt følger av Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator § 9 og framkommer i samarbeidsavtalen som hjelpemiddelsentralene har med den enkelte kommune. Dersom kommunen mener ikke å kunne oppfylle plikten må den henvise til hvilken hjemmel som benyttes for ikke å gi innbyggeren denne tjenesten.
Bekymringsmelding
Dersom kommunen avdekker forhold som nevnt ovenfor må det sendes en bekymringsmelding til NAV Hjelpemiddelsentral.
Vi anbefaler at mindre inngripende tiltak vurderes før en går til det skritt å sende en bekymringsmelding. Aktuelt tiltak kan være å redusere maksimal hastighet på rullestolen.
Det kan imidlertid ikke utelukkes tilfeller der elektrisk rullestol kan vurderes å ikke være hensiktsmessig. Dette vil være helt unntaksvis, der mindre inngripende tiltak ikke har ført frem.
Bekymringsmeldingen må inneholde en utførlig beskrivelse og vurdering av i hvilken grad kommunen anser bruker som egnet eller skikket til å kjøre et slikt fremkomstmiddel uten å være til fare for seg selv eller andre.
Det er viktig at kommunene dokumenterer hendelser og utfordringer innbygger har ved å føre en elektrisk rullestol.
Bekymringsmeldingen skal sendes NAV Hjelpemiddelsentral med Førsteside via NAV Skanning. Velg denne førstesiden: Bytte av hjelpemiddel (for hjelpemiddelformidlere) - Ettersendelse - www.nav.no og velg Annet.
Hjelpemiddelsentralens ansvar
NAV Hjelpemiddelsentral har det overordnede ansvar for at brukere av hjelpemidler utlånt fra Folketrygden ikke representerer en vesentlig fare og risiko for å skade verken seg selv eller andre. Dette innebærer at dersom bekymringsmelding blir tilmeldt hjelpemiddelsentralen vil den være pliktig å vurdere eventuell inndragning av hjelpemidlet. Dette kan gjøres ved et omgjøringsvedtak i henhold til forvaltningsloven § 35 jfr. folketrygdloven § 21-6.
Hjelpemiddelsentralen vil i tillegg til de opplysninger som framkommer i eventuell bekymringsmelding innhente opplysninger hos brukers fastlege og om aktuelt stedlig politimyndighet, hvor det bes om uttalelser om i hvilken grad man anser bruker som egnet eller skikket til å kjøre slikt fremkomstmiddel i henhold til gjeldende trafikklovgiving.
Hjelpemiddelsentralen må sørge for å dokumentere hvilke justeringer som er foretatt på produktet, dokumentere dialog med kommunen/innbygger og føre reparasjonshistorikk.
Innhenting av hjelpemiddelet
Hvis hjelpemiddelsentralen fatter et vedtak om inndragning vil kommunen få kopi av dette. Kommunen vil som ved ordinær retur av hjelpemidler være ansvarlig for transport av hjelpemiddelet fra innbyggers hjem og returnere det på vanlig måte.