Tilskudd til rimelige hjelpemidler
PENGESTØTTE
|Oppdatert 7. mai 2024
Gir økonomisk støtte når du trenger rimelige hjelpemidler (småhjelpemidler) som du ikke kan låne av Hjelpemiddelsentralen.
Innhold
Gir økonomisk støtte når du trenger rimelige hjelpemidler (småhjelpemidler) som du ikke kan låne av Hjelpemiddelsentralen.
Hvem kan få?
Kopier lenkeLenken er kopiertHar du en varig funksjonsnedsettelse som gjør at du trenger spesialutviklede hjelpemidler, kan du få økonomisk støtte til dette fra NAV.
Hva kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiert- Tilskuddsordningen skal dekke ekstrautgifter til rimelige, spesialutviklede hjelpemidler som ikke er en del av hjelpemiddelsentralens sortiment.
- Tilskuddet er ikke beregnet på produkter som er å få kjøpt i vanlig handel eller som er vanlige for befolkningen ellers.
- Du kjøper produktene selv.
- Du trenger ikke oppgi i søknaden hva du skal kjøpe.
- Du trenger ikke å levere kvittering eller annen dokumentasjon på det du har kjøpt.
- Tilskuddet er et fast beløp, og du kan søke om nytt tilskudd etter fire år.
Satsen gjelder fra 1. januar 2024.
Type | Beløp |
---|---|
Støtte til rimelige hjelpemidler | 2 210 kroner |
Du kan søke om nytt tilskudd etter 4 år.
Hvordan kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertSøknad og dokumentasjon
Søknaden må beskrive funksjonsproblemene og gi en begrunnelse for hvorfor du trenger småhjelpemidler for å fungere i dagliglivet. Du trenger ikke skrive hvilke produkter du vil bruke tilskuddet til.
Du må selv kjøpe produktene, og du kan søke nytt tilskudd etter 4 år.
Etter at du har søkt
Saksbehandlingstid for søknader
Søknaden blir behandlet av hjelpemiddelsentralen din innen kort tid.
Klagerettigheter
Får du avslag på søknaden din kan du klage til NAV Hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Mer om
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 17 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Hva sier loven?
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.