Øyeprotese
HJELPEMIDDEL OG PENGESTØTTE
|Oppdatert 13. mars 2024
Erstatter øyet når du mangler et øye, eller har skadet øyet.
Det finnes også informasjon om øyeprotese til leger og tannleger eller andre behandlere.
Innhold
Erstatter øyet når du mangler et øye, eller har skadet øyet.
Det finnes også informasjon om øyeprotese til leger og tannleger eller andre behandlere.
Hvem kan få?
Kopier lenkeLenken er kopiertDu kan få øyeprotese hvis du helt eller delvis mangler et øye.
Du må være medlem av folketrygden.
Hva kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertHva kan du få støtte til?
- Du kan få støtte til øyeprotese og polering
- Du kan få støtte til reserveprotese hvis du er under 18 år
- Du kan ikke få støtte til salver, kremer, såper og andre rensemidler.
Du kan også få støtte til irislinse hvis du har mangelfullt utviklet iris eller pupilledeformitet.
Du kan lese mer om
Refusjon av reiseutgifter
NAV dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste leverandør. Reiseutgifter kan også dekkes i forbindelse med reparasjon og vedlikehold.
Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis helsetilstanden din krever det
- Kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil.
Hvordan kan du få?
Kopier lenkeLenken er kopiertSlik går du frem for å søke
Første gang du trenger øyeprotese vil legespesialisten sette deg i kontakt med en leverandør. Leverandøren vil hjelpe deg med å sende søknad til NAV.
Etter at du har søkt
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om øyeprotese | 16 uker |
Levering og ventetid
For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med leverandøren.
Klagerettigheter
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra NAV klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til NAV-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til NAV Klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til NAV-enhet | 16 uker |
Klage til NAV Klageinstans | 18 uker |
Anke til NAV Klageinstans | 18 uker |
Hva sier loven?
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg