Meld fra til NAV om hvem som oppholder seg i institusjonen
Helseinstitusjoner, alders- og sykehjem og fengsler har plikt til å sende meldinger til NAV om innskrivning og utskrivning av klienter, dette følger av folketrygdloven § 21-4 femte ledd.
Hensikten er å kunne vurdere om klienten har rettigheter hos NAV og å kunne beregne eventuelle beløp riktig. Se hvordan institusjonen melder fra til NAV.
Kriminalomsorgen
Det er egne regler for å beregne økonomiske ytelser under institusjonsopphold og i fengsel. NAV har derfor behov for rask informasjon fra Kriminalomsorgen når en person kommer i varetekt eller soner en fengselsdom. Benytt skjemaet Melding om institusjonsopphold. Meldingen sendes til det lokale NAV-kontoret som personen tilhører.
Alders- og sykehjem
Det er viktig at NAV får melding om innleggelse/utskriving ved opphold på alders- og sykehjem da dette kan ha betydning for rettigheter til ytelser eller det kan ha konsekvenser for beregningen av ytelsen eller at ytelsen skal stanses eller reduseres.
Benytt skjemaet Innleggelse i aldershjem. Meldingene sendes til: NAV Familie- og pensjonsytelser 2, Postboks 6600 Etterstad, 0607 OSLO.
Helseinstitusjoner
Det er viktig at helseinstitusjoner melder raskt om personens opphold på helseinstitusjon. Dette har påvirkning på personens ytelser fra NAV, i form av at ytelser kan stanses eller reduseres. Hver enkelt helseinstitusjon må melde fra skriftlig i form av et brev til NAV. Brevet skal inneholde følgende informasjon:
- Navn på person/pasient
- Fødselsnummer/d-nummer
- Institusjonsnavn (også navn på underenhet), adresse og organisasjonsnummer,
- Inn- og utdato for oppholdet
- Oppholdstype: Ferieopphold, dagpasient, opptreningsinstitusjon, heldøgnspasient, fødsel.
Brevet skal sendes til det NAV lokale kontoret en person tilhører.
Send inntil videre meldinger om opphold på helseinstitusjon som vanlig brev. Det jobbes med å lage et Altinn-skjema.